Over ons

Geschiedenis

Ontdek de geschiedenis van Renault Trucks

van 1894 tot vandaag

Renault Trucks heeft een zeer rijke historie. In 1894 bedacht en maakte Marius Berliet zijn eerste eencilinder motor en bouwde de allereerste benzineauto ooit. Vanaf dat moment is het begonnen… Dankzij deze geschiedenis is Renault Trucks geworden tot wat het nu is en in de toekomst zal zijn: een merk dat zich vol toewijding inzet voor klanten en voor het wegtransport in het algemeen.

Ontdek de geschiedenis van Renault Trucks in de onderstaande video: “Pioniers sinds 1894”

 

1894-1909: het tijdperk van de pioniers

Histoire de Renault Trucks

In Lyon ontwerpt en realiseert Marius Berliet in 1894 een monocylindermotor en bouwt vervolgens zijn eerste voertuig rijdend op petroleum. In 1906 bouwt hij zijn eerste vrachtwagen.

Te Billancourt, net buiten Parijs, zet Louis Renault in 1898 een versnellingsbak met 4 versnellingen op punt en brengt nadien zijn eerste automobiel uit; een autootje met Œ pk. Hij produceert de eerste zelftrekkende light truck in 1900 en vindt in 1906, de voorloper van de Parijse stadsbus uit.

 

1914-1918 : de eerste massaproductie

Histoire de Renault Trucks

Bij Berliet worden dagelijks 40 CBA trucks gefabriceerd die de voertuigen aan het front van Verdun zullen vervoegen. Bij Renault zijn het 600 taxis die zullen bijdragen tot de zege op de Marne en zo Renault vereeuwigen voor het nageslacht.

In 1917, bouwt het merk met de ruit de eerste moderne tankwagen uit de geschiedenis. De eerste 4x4 truck wordt gebouwd door Latil. Het is het logische gevolg van de vooraan gemotoriseerde trein uit 1898.

 

1919-1928: diversifcatie voor de continuïteit van de business

Histoire de Renault Trucks

Louis Renault en Marius Berliet, industriële genieën, bouwen hun automobielgroep uit. Berliet participeert eveneens in de fabricatie van de Renault FT 17 tankwagen, besteld door de Franse regering.

In 1923, is Renault het eerste merk dat de trekker voor wegtransport presenteert. Datzelfde jaar verschijnen de voertuigen uitgerust met gasgeneratoren op hout en de eerste trekker voorzien van een servorem die inwerkt op de 4 wielen. In 1928 wordt de eerste dieselmotor gemonteerd op een truck.

 

1952-1978: de eerste stappen in de bouw van een groep

Histoire de Renault Trucks

Tussen 1952 en 1974, assosciëren Laffly, Rochet Schneider, Camiva en Citroën Poids Lourds zich met Berliet die, in 1957, de Berliet T100 bouwt, de grootste truck ter wereld !

In 1955, ziet Saviem het levenslicht, als divisie van Latil, van het departement trucks Renault en Somua. Ze krijgen snel gezelschap van Richard Continental in 1965 en vervolgens van Sinpar in 1975.
Het is in 1978 dat Berliet en Saviem fuseren tot de enige heavy truck constructeur van Frankrijk, Renault Véhicules Industriels, de ‘Heavy Truck’ branche van de groep Renault.

 

Vanaf 1983 : op naar wereldleiderschap

Histoire de Renault Trucks

Renault Véhicules Industriels zet zijn veroveringstocht om een krachtige internationale groep te worden verder met de overname van Dodge Europe in 1983 en vervolgens van het legendarische Amerikaanse merk Mack in 1990.

Het jaar 1992 is een nieuwe en belangrijke etappe : Renault Véhicules Industriels wordt Renault V.I. In 2001, wordt Renault V.I. geïntegreerd in de Volvo groep. En in 2002 krijgt de firma de internationale commerciële benaming “”Renault Trucks”“.