Nieuws
rss


03.03.2016

De Snerck levert beton met Optitrack

Zuinig verbruik en laag eigengewicht

De Snerck uit Kruishoutem heeft zich een Renault Trucks C OptiTrack 460 aangeschaft om beton te leveren op werven. Vooral die laatste meters op de werf heb je met een trekker met oplegger extra tractie nodig, zeker als het beton is gestort en er minder druk is op de aangedreven achteras. Met een druk op de knop schakel je dan de hydraulische motoren op de voorste wielen in en maak je er tijdelijk een 4x4 van.

Het bedrijf De Snerck werd opgericht in 1938 als kolenhandel. Daar kwamen al gauw bouwmaterialen, beton en transport bij. De kolen zijn intussen uit het assortiment verdwenen. Dat bestaat nu uit bouwmaterialen, natuursteen, tegels, beton, stabilisé, zand en grind. Het familiebedrijf is intussen aan de derde generatie toe en wordt geleid door de broers Kristof en Filip. Hun vader Luc springt nog bij waar nodig.

De transporttak van het bedrijf heeft twaalf wagens. “Iedereen heeft bij ons een vaste wagen”, zegt Filip De Snerck. “De overblijvende voertuigen worden ingezet voor specifieke opdrachten. Deze Renault Trucks C OptiTrack wordt toevertrouwd aan een chauffeur die er vooral beton mee zal leveren op werven. Vroeger gebeurde dat nog met een oudere 4x4-trekker maar die weegt 300 kilo meer en hij verbruikte uiteraard ook meer brandstof. Nu we toch al geruime tijd met de C OptiTrack rijden, constateren we dat het verbruik vergelijkbaar is met dat van een klassieke 4x2.”

De Renault Trucks C OptiTrack 460 werd geleverd door Renault Trucks dealer Ampe uit Olsene. Het gaat om de 4x2/4-versie met de 11-liter motor van 460 pk. “Tien jaar geleden kochten we onze eerste Renault Trucks”, zegt Filip De Snerck. “Intussen bestaat meer dan de helft van ons wagenpark uit voertuigen van het Franse merk. We waren en zijn nog steeds aangenaam verrast door het zuinige verbruik en het lage eigengewicht van de Renault Trucks. Garage Ampe ligt bovendien op nauwelijks 6 kilometer van hier.”

Vanaf stilstand

Met de OptiTrack kan je via hydraulische motoren in de voorwielen tijdelijk extra aandrijving krijgen. Daardoor kan de truck moeilijkere hindernissen nemen terwijl het verbruik beperkt blijft en een groot nuttig laadvermogen behouden blijft. Het OptiTrack-systeem werd in 2010 gelanceerd op de Renault Trucks Premium Lander en kent sindsdien een grote tevredenheid onder de klanten. Het is daarom overgenomen op het nieuwe Renault Trucks C-gamma.

Met een simpele druk op de knop op het dashboard schakelt de chauffeur het systeem in of uit. OptiTrack is operationeel vanaf stilstand en wordt automatisch uitgeschakeld boven 25 kilometer per uur. Het systeem maakt gebruik van een krachtafname aan de achterkant van de motor waardoor de krachtafname op de versnellingsbak behouden blijft. OptiTrack wordt gecombineerd met de geautomatiseerde Optidriver-versnellingsbak die standaard geleverd wordt op alle voertuigen van Renault Trucks.

rss