Nieuws
rss


19.01.2016

Gloednieuwe Renault Trucks K

Voor Ceulemans & Co

Een vreemde eend met pit

Zo’n drie maanden geleden nam Vervoeruitbating Ceulemans & Co uit Berlaar een gloednieuwe Renault Trucks K in gebruik. Een bijzondere gebeurtenis, want het is de allereerste Franse truck die in het wagenpark van Ceulemans & Co opduikt sinds de oprichting van het bedrijf in 1953. Afgevaardigd bestuurder Wim Ceulemans legt uit waarom hij voor de charmes van de Renault Trucks K is gezwicht.

Vervoeruitbating Ceulemans uit Berlaar doet wellicht niet meteen bij iedereen een belletje rinkelen. Tot afgevaardigd bestuurder Wim Ceulemans, kleinzoon van stichter Frans Ceulemans, het indrukwekkende palmares van de familieonderneming begint op te sommen. Zo was Vervoeruitbating Ceulemans actief betrokken bij de aanleg van de Ring van Antwerpen en het Leonardkruispunt in Tervuren. Daarnaast graafde het bedrijf ook zo’n 1,7 miljoen kubieke meter grond uit voor de bouw van de scheepslift in Strépy-Thieu. “Tot aan de eeuwwisseling werd onze onderneming vaak gevraagd voor dergelijke grote infrastructuurwerken”, begint Wim Ceulemans zijn verhaal. “Het laatste decennium heeft ons bedrijf echter een grote metamorfose ondergaan. Door de evoluties in de markt hebben we het geweer bewust van schouder veranderd, en focussen we vandaag vooral op kleiontginning met de exploitatie van een ontginningsput in Schelle.”

Van 6x6 naar 4x4

Dat die metamorfose zich ook heeft doorgetrokken in het wagenpark van de Antwerpse vervoerder, spreekt voor zich. “Onze vloot is, net als onze activiteiten, inderdaad sterk geëvolueerd”, bevestigt Ceulemans. “Daar waar we vroeger vooral bakwagens in 6x6-configuratie inzetten, kiezen we vandaag bewust voor een afgeslankt wagenpark met uitsluitend trekker-opleggercombinaties. Daarmee kunnen we grotere volumes per rit vervoeren, terwijl we zowel de loon- als de brandstofkost kunnen drukken.” Vandaag telt de vloot van Ceulemans twaalf dergelijke combinaties, die veelal in een straal van 30 kilometer rond Schelle opereren.

Het bedrijf rijdt vandaag voornamelijk met jonge, Duitse Euro 5-trekkers, maar trok onlangs de markt op voor een allereerste Euro 6-truck. Waarom het bedrijf uiteindelijk bij Renault Trucks is gaan aankloppen? “Omwille van de kwaliteiten en de robuustheid van het voertuig, maar zeker ook omwille van de service van onze huisdealer Garage Van Hove”, geeft Ceulemans aan. “Zo waren ze bereid om de koppelschotelhoogte van het voertuig bliksemsnel aan te passen aan onze specifieke trailers.”

Tweemerkenpolitiek

Na drie maanden dienst is Wim Ceulemans nog steeds bijzonder opgetogen over zijn meest recente aanwinst. “Onze eerste praktijkervaringen met Renault Trucks K bevestigen al het goede dat we al over hun nieuwste generatie bouwvoertuigen gehoord hadden”, aldus nog Ceulemans. “De chauffeur is ten eerste zeer lovend over de offroadprestaties van het voertuig, en volgens de eerste statistieken is het voertuig bovendien beduidend zuiniger dan de Euro 5-trucks die we momenteel in het wagenpark hebben”, aldus de afgevaardigd bestuurder.

De nieuwe vrachtwagen, een rode Renault Trucks K met 430 pk sterke 11-liter motor, beschikt over een inschakelbare vierwielaandrijving en is verder uitgerust met de automatische Optidriver-versnellingsbak. De wagen werd geleverd zonder een bijhorend onderhoudscontract, vermits Ceulemans & Co het reguliere onderhoud van zijn wagenpark volledig in eigen beheer uitvoert. “Om die reden, en om geen wildgroei te creëren op vlak van onze wisselstukkenvoorraad, voert ons bedrijf ook een strikte tweemerkenpolitiek”, geeft Ceulemans ons nog mee. Hoewel er niet meteen nieuwe investeringen in het verschiet liggen, lijkt het dus slechts een kwestie van tijd voor de tweede Renault Trucks bij Vervoeruitbating Ceulemans zijn opwachting zal maken...

rss
Bekijk meer