Nieuws
rss


17.02.2015

HONDERDSTE RENAULT TRUCK KRIJGT NUMMERPLAAT COCACOLA

De honderdste Renault Truck die Coca-Cola Enterprises in dienst neemt, rijdt rond met een gepersonaliseerde nummerplaat. Voor Coca-Cola is het de honderdste Renault Truck en de tiende van de T-reeks met Euro 6-motor. “Die zuinigere motor helpt ons de CO2-uitstoot verder te verminderen”, zegt Fleet Manager Logistics Pascal Libens.

Coca-Cola Enterprises is een van de grootste bottelaars van de merken van The Coca-Cola Company. Voor de verdeling van de producten aan onder andere supermarkten, scholen en ziekenhuizen gebruikt Coca-Cola sinds 2008 distributievrachtwagens van Renault Trucks. Aanvankelijk waren dat Premiums. Nu zijn dat Renault Trucks T van 26 ton met een 11 liter motor van 380 pk en een geautomatiseerde Optidriver-versnellingsbak.

Coca colaDe Renault Trucks T, die vorig jaar in september verkozen werd tot International Truck of the Year 2015, is niet alleen voorbestemd voor het lange afstandsverkeer. Als bakwagen 6x2 met Day Cab is hij perfect inzetbaar voor zwaardere distributieopdrachten. Met het in dienst nemen van de Renault Trucks T 380 kiest Coca-Cola weer voor het Franse merk. “Omwille van de goede prijs-kwaliteitverhouding”, zegt Pascal Libens. “En we zijn ook erg tevreden over de service in hun netwerk. Het opbouwen van een lange termijnrelatie met de leverancier heeft dan ook onze voorkeur.”

Dagelijks vertrekken de vrachtwagens vanuit een van de zes distributiecentra verspreid over BeLux. Zo is er een distributiecentrum in Antwerpen, Gent, Hasselt, Chaudfontaine, Howald (Luxemburg) en Heppignies. Vanuit die laatste vestiging - in de buurt van Charleroi - zal de nieuwe vrachtwagen met nummerplaat COCACOLA de producten naar de klant brengen.

Afhankelijk van de regio leggen de distributievrachtwagens van Coca-Cola iedere dag 100 tot 400 kilometer af en bezoeken ze 12 tot 20 klanten. “Gemiddeld leggen de voertuigen 200 tot 250 kilometer af”, zegt Pascal Libens. “Iedere vrachtwagen is gekoppeld aan twee tot drie chauffeurs. Ze hebben allemaal een opleiding ecodriving om het verbruik zo laag mogelijk te houden gevolgd.”

De aandacht voor ecodriving kadert in het milieubeleid van het bedrijf. Coca-Cola Enterprises was in 2012 een van de eerste bedrijven in België die van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) een Lean and Green Award kreeg. Daarmee beloonde het VIL het bedrijf voor zijn inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen door rijtrainingen, een duurzaam wagenpark en het beter benutten van transport en logistieke middelen. “Met de aanschaf van de Renault Trucks T Euro 6 en de permanente bijscholing van onze chauffeurs blijven we verder die weg opgaan”, zegt Pascal Libens.

rss
Bekijk meer