Nieuws
rss


18.08.2015

Klanten zeer te vinden voor nieuwe bouwvoertuigen van Renault Trucks

Lees de getuigenissen

De nieuwe bouwvoertuigen uit het C- en K-gamma van Renault Trucks blijven groeien in Europa. De klanten die in 2014 hun voertuigen geleverd hebben gekregen, hebben de robuustheid van de voertuigen, hun hoge nuttige laadvermogen, hun lage brandstofverbruik en het werkcomfort dat ze de chauffeurs bieden, in de praktijk kunnen vaststellen. Dit blijkt uit getuigenissen van klanten uit het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Rusland en Nederland.

Iets meer dan anderhalf jaar na de start van de verkoop van de nieuwe C- en K-bouwvoertuigen van Renault Trucks zijn de commentaren van de Europese klanten die de nieuwe voertuigen in hun wagenpark hebben opgenomen, zeer positief.

"Als we in onze sector onze klanten een nuttig laadvermogen van 20 ton garanderen, dan moet die er ook zijn," vertelt Mac McMurdo, algemeen directeur van het Britse G. Webb Haulage Ltd, dat gespecialiseerd is in het transport en de verwijdering van afval. Het nieuwe C-gamma voldoet aan die behoefte: "Toen we op zoek gingen naar Euro 6-voertuigen, stelden we vast dat het nieuwe C-gamma, en dan vooral het chassis, een zeer laag leeggewicht had." De Renault Trucks C 8x4 die het in zijn wagenpark opnam, is de eerste vrachtwagen van Renault Trucks van de onderneming. Na verschillende maanden in de praktijk is de balans meer dan positief: "De eerste verbruikscijfers van onze Renault Trucks C zien er goed uit en bovendien zijn onze chauffeurs zeer tevreden. Ze stellen het rijcomfort en de ruime cabine op prijs. We zijn dus zeer blij met onze eerste aankoop bij Renault Trucks!"

Na de versterking van zijn wagenpark met vier Renault Trucks C's 320 6x2 stelde ook Martin Moran, directeur van MP Moran, een distributeur van bouwmaterialen, een grote daling vast in het brandstofverbruik: "We zijn begonnen met het analyseren van de verbruikscijfers en we stellen dalingen van het brandstofverbruik vast met meer dan 10%. Onze chauffeurs zijn zeer tevreden over de nieuwe vrachtwagens en vertellen ons dat de nieuwe cabine van de C goed aansluit bij wat ze nodig hebben," vertelt hij nog. "We rijden al sinds 2010 met vrachtwagens van Renault Trucks en we zijn onder de indruk van hun prestaties en hun betrouwbaarheid. We zien de nieuwe Euro 6-voertuigen dus graag komen in ons wagenpark."

Terrafirma Roadways Ltd, gespecialiseerd in de levering van tijdelijke wegverhardingssystemen, zet twee Renault Trucks C 430 6x4 in: "Onze vrachtwagens worden hoofdzakelijk offroad gebruikt," vertelt algemeen directeur Hughes Robertson. "Met hun geautomatiseerde Optidriver-versnellingsbak en bodemvrijheid spelen ze bijzonder goed in op onze behoeften. Ik ben ook te vinden voor de Optifleet-oplossing van Renault Trucks, die een goede rijtool is en waarmee we kunnen zien hoe onze chauffeurs de voertuigen gebruiken en ermee rijden."

In Zwitserland was JPF Construction SA de eerste onderneming die een Renault Trucks C in configuratie met vijf assen geleverd kreeg: "De beslissing om de vrachtwagen aan te kopen werd genomen door een comité van vertegenwoordigers van de werkplaats en de chauffeurs," herinnert Jean-Gabriel Kolly, verantwoordelijke logistiek, zich nog. "Renault Trucks bood een zeer goede technische oplossing aan en de positieve ervaringen die we al met de constructeur hadden gehad, hebben ons bevestigd in onze keuze." Rosario Cucuzza, een van de chauffeurs van de nieuwe C 480, getuigt: "Vergeleken met de voertuigen van vorige generaties lijkt deze vrachtwagen wel een limousine! Hij is zeer gemakkelijk te besturen en zeer comfortabel."

Ook het Zwitserse MST SA, in samenwerking met Henry Transports, enkele maanden geleden voor Renault Trucks C's met vijf assen in 10x4-configuratie: "Het leeggewicht van 16,15 t van onze C's 520 10x4 is zeer concurrentieel en maakt het mogelijk de 17m³ van de bak optimaal te benutten," aldus Yves Morand, directeur van MST SA. "De voor de chauffeur aangename geautomatiseerde Optidriver-versnellingsbak draagt bovendien bij tot een verlaging van het brandstofverbruik en de motor bereikt snel zijn maximale vermogen, bij een zeer laag toerental." Met hun geïsoleerde laadbak met duwlossysteem zijn de twee C 520’s "geschikt voor allerhande soorten werftransport."

In Frankrijk koos de Groupe Martel, die gespecialiseerd is in openbare werken, voor de Renault Trucks K. Het is, gezien de bijzonder intensieve toepassing, de robuustheid die algemeen directeurs Fabrice Martel en Lionel Martel ervan overtuigde om te gaan voor een K 8x4: "De vrachtwagen komt in de plaats van een knikdumper," leggen ze uit. "Vanonder in de groeves is de bodem zeer hard en met het vele draaien van de dumper, gingen de assen kapot. Met de Renault Trucks K laden we evenveel en kost het ons twee keer minder! Hij voldoet helemaal aan de vereisten van onze sector, die zeer specifiek is.” De K was de eerste vrachtwagen van het merk in hun wagenpark. Ondertussen hebben ze er nog twee andere besteld in werfuitvoering. Ze worden momenteel uitgeleverd.

ADS Dépannage had dan weer het voorrecht in het najaar de allereerste Renault Trucks K in takelwagenuitvoering in gebruik te nemen. De takelwagen voor vrachtwagens, een K 520, is voorzien van een kraan op een rotator. Jean-François Delamotte, algemeen directeur van de Groupe ADS Dépannage, geeft uitleg bij zijn keuze: "Wat ons heeft overtuigd, is het vermogen van de vrachtwagen, de geautomatiseerde versnellingsbak, en ook de hoogte van de cabine die op lastig terrein zorgt voor een goede algemene zichtbaarheid en het mogelijk maakt voertuigen beter te takelen." De groep heeft onlangs nog een tweede Renault Trucks K, ook met 520 pk, in ontvangst genomen.

Eddie Stal, algemeen directeur van STAL TP, en ondernemer in de sector openbare gebouwen en werken, was bij de voorstelling van het nieuwe gamma al gewonnen voor de Renault Trucks K en liet zich van bij de eerste tests overtuigen door de technologie ervan. De Renault Trucks K 520 8x4 met tweezijdenkipbak die hij in ontvangst mocht nemen, wordt bestuurd door Fanny Dall’Armellina, een jonge vrouwelijke chauffeur van 24 jaar. "Fanny is helemaal te vinden voor de Renault Trucks K, waarvan ze vindt dat hij comfortabel is, gemakkelijk te besturen, en krachtig op de steile hellingen waar ze op sommige van onze werven over moet. De uitstekende zichtbaarheid die hij biedt, vindt ze ook geruststellend. Wat mij betreft, stel ik de goede relatie op prijs met het net van Renault Trucks, dat oor heeft naar de verwachtingen die we in onze sector hebben," aldus Eddie Stal.

Dezelfde keuze werd gemaakt in Spanje, door Generalitat Catalana, via de onderneming Remaqui. Die besliste Renault Trucks K's 6x6 met dus aandrijving op alle assen als basis te nemen om hun sneeuwruimers te vernieuwen en de extreme winterse omstandigheden met sneeuw, ijs en hevige regen het hoofd te bieden.

In Rusland zijn dat soort omstandigheden in de winter quasi dagelijkse kost voor de transporteurs. Sibavtotrans LC was gewonnen voor de K door zijn robuustheid. Het mocht onlangs een K 480 6x2 in ontvangst nemen, de allereerste Renault Trucks in het wagenpark van het bedrijf. Hij zal worden ingezet voor het transport van petroleumproducten en van speciale en omvangrijke installaties.

Sukholozhskoe ATP, nog een ander Russisch transportbedrijf, is een vaste klant van het merk en kon de capaciteiten van de voertuigen van Renault Trucks in de barre Russische winter dus al zelf ervaren. Het vernieuwde zopas zijn vertrouwen in Renault Trucks door te kiezen voor C 430-trekkers die het gaat inzetten voor zijn leveringen van cement en propaan.

In Nederland ten slotte waren het de opbouwmogelijkheden van het C-gamma die Boogaard BV aanspraken. De onderneming mocht recent de sleutels in ontvangst nemen van een C 430 6x2 voorzien van een Palfinger-kraan met hefcapaciteit van 50 ton/meter en een bijzonder lage vloer op slechts 1,15 m hoogte. De installatie van de kraan was mogelijk door het lage leeggewicht van de C en de talrijke mogelijkheden die hij biedt voor opbouw. Het lastige was namelijk een voertuig aan te bieden dat robuust genoeg was om een kraan met een dergelijke hefcapaciteit te kunnen installeren, maar zonder tegelijk nadelige gevolgen voor het nuttige laadvermogen en de wendbaarheid. Het voertuig werd dus geconfigureerd voor een belasting van 9 ton op de vooras zonder de as te overbelasten. De realisatie van het voertuig werd mede mogelijk gemaakt door de Bodybuilder Portal. Dat is een website die ombouwers toegang geeft tot een aantal diensten waarmee de duur van de opbouwwerkzaamheden met tot 20% kan worden verkort, die hen een grotere autonomie geeft en de risico's op fouten beperkt.

Voor Barry Boogaard, directeur van Boogaard BV, beantwoordt het resultaat volledig aan het lastenboek, en zelfs nog meer dan dat: "De vrachtwagen combineert de technische capaciteiten van de C met het comfort van de T," vertelt hij. "Hij speelt perfect in op de specifieke vereisten van onze sector en we zijn zeer trots ermee te rijden."

rss