Nieuws
rss


04.06.2015

Chapemachine M.C.Machines

Renault Trucks C met Optidriver

M.C.Machines bouwt automatische chapemachine op vierasser Renault Trucks

Het Limburgse bedrijf M.C.Machines heeft een Renault Trucks C 8x4 omgebouwd tot chapper met transportband. “Het is ons eerste voertuig dat volledig Europees COC gekeurd is”, zegt An Peeters die de volledige omslachtige procedure realiseerde samen met gedelegeerd bestuurder Hubert Frederix. De vierasser is al verkocht en er zijn er nog twee besteld.

M.C.Machines is de eerste ontwikkelaar en specialist in het bouwen van chape- , vloei- en isolatieopleggers. De opleggers en chapepompen worden vanuit een jarenlange praktische ervaring als chapebedrijf sinds 1990 ontwikkeld en telkens verbeterd om te komen tot het huidige eindresultaat. Als ontwikkelaar resulteert de jarenlange ervaring in goede vakkennis en een optimale service voor de klanten. De voorbije 25 jaar heeft het bedrijf uit Lummen meer dan 600 machines gebouwd.

Naast opleggers maakt M.C.Machines ook chappers van vierassers en daarvoor gaat het met Renault Trucks in zee. “Op basis van de Renault Trucks C 8x4 zijn we nu volledig Europees gegaan”, zegt An Peeters. “Dat wil zeggen dat het afgewerkte voertuig een ‘Whole Vehicle Type Approval’ heeft, geldig in heel Europa, waardoor deze voertuigen niet individueel in elk land apart gekeurd moeten worden.” En dat is handig voor een bedrijf dat zijn voertuigen niet enkel in België maar ook in Nederland, Duitsland en Frankrijk verkoopt. Door deze procedure zijn er geen problemen meer met de toelating in de EG landen. Er rijden tot in Rusland machines van M.C.Machines, het verst verwijderd is een klant in Curaçao.

Voor de opbouw viel de keuze op de Renault Trucks C 460 met 11-liter motor die gekoppeld is aan de geautomatiseerde Optidriver-versnellingsbak. Deze heeft een standaard Off Road-modus voor gebruik op bouwterreinen. Met zijn laag eigengewicht biedt de Renault Trucks C een uitstekend nuttig laadvermogen en dat is belangrijk om zoveel mogelijk zand en cement te kunnen meenemen naar de werf. Specifiek is het in Frankrijk ontwikkeld dual fuel- systeem, dit systeem zorgt ervoor dat tijdens de productiestand (wanneer het voertuig niet rijdt) de machine overschakelt op de goedkopere EN 590 rode diesel.

De vierasser is een zogenaamde platte chape- of vloeimachine. Dat wil zeggen dat hij niet moet kippen maar over een transportband beschikt. Naast gereedschapsbakken, een slangenoproller en een hogedrukreiniger heeft de Renault Trucks C 460 ook een automatisch afdekzeil dat de chauffeur vanuit de cabine kan bedienen. Op de werf maakt de 11-liter motor via een PTO de chape. In de vrachtwagen zit een voorraad cement en een voorraad zand. Eventuele toeslagstoffen worden automatisch toegevoegd. Deze worden met water van op de werf in de machine gemengd. Deze mengeling wordt door middel van een lage drukcompressor verpompt via slangen tot op de werkvloer. De pompafstand kan door middel van de lage drukcompressor gaan tot 180 meter ver.  Deze machine kan ook in een andere versie worden gebouwd als vloeier (zelf nivellerende chape).

De vrachtwagen werd geleverd door Renault Trucks dealer Bielen uit Heusden Zolder. “Daar hebben wij een goede samenwerking mee”, zegt An Peeters. “Dat is heel belangrijk bij de opbouw omdat we alle gegevens die we nodig hebben makkelijk krijgen. Na de verkoop staan wij in voor de service van de opbouw, de Renault Trucks dealer neemt de vrachtwagen voor zijn rekening.” Die service biedt M.C.Machines ook aan in het buitenland. “De meeste problemen kunnen we oplossen via de telefoon dank zij een doorgedreven elektronische foutmelding, maar als het nodig is gaat iemand ter plaatse.”

rss