Nieuws
rss


21.06.2016

Nieuwe functionaliteit in Optifleet maakt nog zuiniger rijden mogelijk

Nauwkeurige en objectieve opvolging rijgedrag

Renault Trucks breidt zijn geïntegreerde informaticaoplossing Optifleet voor vrachtwagens uit met een nieuwe functie om chauffeurs te begeleiden in ecologisch rijden. De fleetmanager kan het rijgedrag en het correcte gebruik van de vrachtwagen door zijn chauffeurs individueel opvolgen en evalueren met een algoritme dat gestoeld is op 20 jaar ervaring van Renault Trucks in ecologisch rijden.

Het brandstofverbruik van een voertuig wordt bepaald door het rijgedrag, maar ook door talrijke parameters waarop de chauffeur geen vat heeft, zoals het gewicht van de lading, het parcours en de verkeersdrukte. Renault Trucks ontwikkelde daarom een nieuwe tool die alleen de rijstijl van de bestuurder beoordeelt op basis van objectieve criteria. Deze tool is geïntegreerd in Optifleet, de informaticaoplossing voor vrachtwagens van Renault Trucks, en haar Check-module. Hij stelt fleetmanagers in staat de prestaties van hun chauffeurs beter op te volgen en analyseren, en dus de gebruikskosten te verlagen.

Dankzij een zeer visuele interface kunnen zij op basis van objectieve criteria met de bestuurders overleggen en hen waar nodig snel een opleiding in zuinig rijden voorstellen. Als proefklant heeft de Franse onderneming Inter-légumes deze nieuwe functie al enkele maanden kunnen testen op de 55 Renault Trucks T van haar vloot: "Deze nieuwe functie van Optifleet vergemakkelijkt de opvolging van en de dialoog met onze bestuurders. Bij de beoordeling komt veel meer kijken dan een verbruikscijfer. Het systeem geeft werkelijk aan of de chauffeur de vrachtwagen goed gebruikt en biedt een basis voor overleg dat gestoeld is op nauwkeurige en vooral objectieve gegevens", verklaart Christophe Boulicaut, instructeur bij Inter-légumes. "Bovendien kan ik met enkele klikken de prestaties van elke bestuurder opvragen, verbeterpunten vaststellen en de opleidingen hierop afstemmen. Iedere maand bekijk ik de rangschikking, en aan het einde van de rit zullen wij de beste chauffeur belonen."

De rapporten bevatten informatie over de prestaties van de chauffeurs in de vorm van een globaal cijfer, een kleurcode (groen, oranje, rood) en een algemene rangschikking. Ze geven ook de tendens in de tijd weer. De fleetmanager ontvangt zijn rapporten wekelijks of maandelijks in pdf-opmaak en kan ze op ieder ogenblik raadplegen op zijn smartphone.

Deze nieuwe functie is gebaseerd op een algoritme dat Renault Trucks speciaal ontwikkelde, geruggensteund door 20 jaar ervaring in economisch rijden. De rangschikkingscriteria van dit algoritme houden geen rekening met het verbruik, maar met elementen die de bestuurder kan beïnvloeden ongeacht de lading, het profiel van de weg of de verkeersomstandigheden. Binnen een vloot berust de rangschikking van elke bestuurder dus uitsluitend op de rijprestatie.

Het systeem meet de rij-efficiëntie op basis van drie belangrijke criteria:

  • vooruitziendheid (gebruik van de inertie van het voertuig en het rempedaal);
  • het correcte gebruik van het voertuig (tijd in de groene zone en in de modus "volledig automatisch" van de gerobotiseerde versnellingsbak);
  • rijtijd met stationair draaiende motor.

Verkeerd gebruik van de power-modus of te frequent in overtoerental rijden met de gerobotiseerde versnellingsbak Optidriver in manuele modus worden aangerekend in de eindscore.

Deze nieuwe functie wordt zonder prijstoeslag in de Check-module geïntegreerd bij elke nieuwe activering van Optifleet. Voor transporteurs die de geïntegreerde informaticaoplossing al gebruiken, gebeurt de update gratis en automatisch. Dit wordt aangegeven in hun gebruikelijke portaal.

Met deze nieuwe evolutie van Optifleet verbetert Renault Trucks zijn oplossingen voor de begeleiding van transporteurs die aan de opvolging en verlaging van het verbruik willen meewerken met een eenvoudige en doeltreffende tool. Ondernemingen met meer ervaring op dit vlak zullen aan reactiviteit en efficiëntie winnen.

rss