Nieuws
rss


22.03.2016

Nieuwe Renault Trucks T: Lager verbruik, hoger laadvermogen

2% minder brandstof, +114kg laadvermogen

Minder dan drie jaar na zijn lancering en geruggensteund door buitengewoon positieve feedback van de klanten, pakt de Renault Trucks T nu al met een belangrijke evolutie uit om zijn gebruikers een nog groter rendement te bezorgen. Dankzij verbeteringen aan chassis en aandrijflijn verbruikt de T in de 2016 versie tot 2% minder brandstof en stijgt het laadvermogen met 114 kg. Het model wordt voortaan aangeboden met Optivision, een predictive cruise control systeem met gps.

In 2013 luidde de Renault Trucks T een nieuw tijdperk in de geschiedenis van Renault Trucks in. Hij werd tot Internationale vrachtwagen van het jaar 2015 uitgeroepen en wist de klanten al snel te overtuigen van zijn energie-efficiëntie en kwalitatieve constructie. Renault Trucks blijft allerminst op zijn lauweren rusten, maar lanceert vandaag een evolutie. "Uit de feedback van de klanten blijkt dat de T de verwachte prestaties levert op het vlak van brandstofverbruik en rijkwaliteit", verklaart Sophie Rivière, verantwoordelijke voor het gamma “Lange afstand” bij Renault Trucks. "Om het rendement voor onze klanten verder te verhogen, legden wij ons toe op drie doelstellingen: de aerodynamische eigenschappen verbeteren om het verbruik te verlagen, gewicht besparen om het laadvermogen te verhogen en ecologisch rijden bevorderen met een predictive cruise control systeem met gps."

Om de aerodynamische eigenschappen te optimaliseren, maakte Renault Trucks gebruik van zijn recente onderzoek voor het experimentele voertuig Optifuel Lab 2. Zo beschikt de T optioneel over een geïntegreerde spoiler onder de bumper. "Met die spoiler kunnen we de luchtstroom beter onder de vrachtwagen leiden, met minder turbulentie die het verbruik doet toenemen", vervolgt Sophie Rivière. "Bovendien is deze nieuwe T uitgerust met een nieuwe en lichtere uitvoering van de vaste dakdeflector zonder metalen frame die de luchtweerstand vermindert". Naargelang de versie bespaart de klant nog 2% ten opzichte van zijn huidige voertuig.

Wat het chassis betreft, werd de jacht op de kilo's geopend. Om de klant zoveel mogelijk extra laadvermogen te bieden, werden diverse elementen nieuw ontworpen of lichter gemaakt. Maatregelen om dit te verkrijgen, zijn een nieuwe brugverhouding en een verdere ontwikkeling van de luchtvering, die dankzij nieuwe vormen verscheidene kilo's gewicht bespaart. De klant kan ook een aluminium opleggerkoppeling installeren op de trekker. "Voor de gewichtsbesparing volgden we ongeveer hetzelfde principe als voor de aerodynamica: de winst werd verkregen door kleine ingrepen die samen een aanzienlijke verbetering opleverden", aldus Sophie Rivière. "Met de T 2016 kan de klant uiteindelijk tot 114 kg aan nuttig laadvermogen winnen!"

Ook de DTI 11 en DTI 13 motoren ondergingen verbeteringen die de verbranding en dus het verbruik optimaliseren. Ze voldoen nu al aan de toekomstige Euro 6 stap C-norm die op 31 december 2016 verplicht wordt.

De belangrijkste nieuwigheid is de introductie van het common-rail-injectiesysteem op de DTI 13. "De betrouwbaarheid en efficiëntie van het systeem op de 11-litermotoren en de bijbehorende zuinigheid overtuigden ons ervan de technologie ook op de 13-liter toe te passen", merkt Sophie Rivière op. "De op zich al performante DTI 13 dient zich nu aan als een bijzonder economische oplossing voor transporteurs van wie de vrachtwagens heuvelachtige trajecten afleggen of zware ladingen vervoeren." De motoren worden gekoppeld aan een nieuwe generatie van de gerobotiseerde Optidriver versnellingsbak.

Naast de verbeteringen aan de vrachtwagen zelf lanceert Renault Trucks samen met de T 2016 nieuwe diensten die er eveneens op gericht zijn het verbruik te verlagen. Een voorbeeld is het Optivision predictive cruise control systeem dat voortaan verbonden is met een gps. Met deze technologie kunnen de schakelstrategie en de rijsnelheid worden aangepast aan het reliëf van het traject. "Bij het naderen van een helling zal het systeem bijvoorbeeld maximaal gebruikmaken van de inertie van het voertuig", verklaart Sophie Rivière. "Eenmaal op de top blijft de hoogste en meest economische versnelling ingeschakeld omdat de gps "ziet" dat de afdaling nadert." Bij elke rit slaat het systeem niet alleen de eigen route op, maar ook die van alle vrachtwagens met Optivision die al een soortgelijk traject hebben afgelegd. De brandstofbesparingen kunnen dus vanaf de eerste opdracht van het voertuig gerealiseerd worden als een andere vrachtwagen hetzelfde traject heeft gereden. Met het Fuel Eco+ pack, dat het Fuel Eco pack (uitschakeling van de power-modus, eco cruise control met gecontroleerde vrijwielmodus Optiroll, uitschakelbare luchtcompressor, stuurpomp met variabel debiet, automatische uitschakeling van de motor) combineert met Optivision, kan de transporteur het brandstofverbruik van zijn voertuigen met 5% verlagen.

Met deze T 2016 versie breidt Renault Trucks zijn aanbod van transportoplossingen uit. Dankzij een hoger laadvermogen, efficiëntere motoren en diensten met de recentste innovaties om het verbruik te verlagen, zet Renault Trucks een nieuwe stap in zijn streven om van een vrachtwagen een echt winstcentrum te maken.

rss
Bekijk meer