Nieuws
rss


07.06.2016

Renault Trucks breidt zijn Optitrack-gamma uit

Extra tractie nu ook op 8x4 en 8x2*6 voor Renault Trucks C

Renault Trucks verruimt zijn OptiTrack-gamma. Het aandrijfsysteem met hydraulische motoren in de voorwielen bezorgt de truck tijdelijk extra tractie. OptiTrack is beschikbaar op de Renault Trucks C en wordt nu ook aangeboden in de 8x4- en 8x2*6-configuraties.

OptiTrack is technologie die Renault Trucks sinds 2009 ontwikkelt. Het systeem verbetert de terreincapaciteiten van een voertuig maar beperkt tegelijk het brandstofverbruik en vrijwaart een hoog nuttig laadvermogen. OptiTrack is nu ook beschikbaar op de Renault Trucks C in 8x4- (met motor DTI 11 en 13) en 8x2*6-configuratie (met DTI 11-motor) en bezorgt trucks tijdelijk extra tractie met twee hydraulische motoren in de naven van de wielen van de tweede as vooraan. Het inschakelbare systeem geeft de chauffeur tijdelijk de beschikking over integrale aandrijving, zonder de nadelen van een voertuig met "klassieke" aandrijving op alle wielen, met name inzake brandstofverbruik, laadhoogte, onderhoudskosten en hoger gewicht.

Door de uitbreiding naar twee nieuwe configuraties is het merendeel van de truckconfiguraties voor de bouwsector nu beschikbaar met OptiTrack: 4x2, 6x4, 6x2*4, 8x2*6 en 8x4 (enkel stuur links). Het geeft klanten uit elk activiteitsdomein die geen permanent integraal aangedreven voertuig nodig hebben, de mogelijkheid te kiezen voor een truck met extra mobiliteit, een hoger nuttig laadvermogen en een lager brandstofverbruik.

Uitzonderlijke tractie vanaf 0 km/u

Met een simpele druk op een knop op het dashboard schakelt de chauffeur het systeem in of uit, zowel in vooruitversnelling als achteruitversnelling. OptiTrack is actief vanaf 0 km/u en wordt automatisch uitgeschakeld boven 25 km/u. Het systeem maakt gebruik van de krachtafnemer aan de achterkant van de motor, waardoor alle mogelijkheden voor krachtafname op de versnellingsbak behouden blijven. OptiTrack wordt gecombineerd met de geautomatiseerde Optidriver-versnellingsbak, die standaard is op alle voertuigen van Renault Trucks. Tot slot is OptiTrack voor een optimale veiligheid voortaan compatibel met de hydraulische retarder van Voith.

Optimaal nuttig laadvermogen

De Renault Trucks C OptiTrack kan zich uit lastige situaties redden maar biedt tegelijk een hoger nuttig laadvermogen dan een truck met aandrijving op alle wielen (verschil van ongeveer 600 kg). In vergelijking met het Euro 5-gamma heeft Renault Trucks het gewicht van het systeem met 90 kg verminderd. Dankzij een geoptimaliseerd leeggewicht bieden de trucks uit het C-gamma van Renault Trucks een uitzonderlijk nuttig laadvermogen.

Comfort, veiligheid en productiviteit op de eerste plaats

Door voor een OptiTrack-truck te kiezen, verhoogt de transportondernemer de productiviteit van zijn voertuig: hij maakt de opdrachten van zijn chauffeur veiliger, onafhankelijk van de weersomstandigheden, en optimaliseert het brandstofverbruik van de truck. Bovendien verhoogt hij het comfort van zijn chauffeurs. Eerst en vooral laat de eenvoud van het systeem de chauffeur toe zich in alle veiligheid uit een lastige situatie te bevrijden. Ook de lage hoogte van het chassis in vergelijking met een voertuig met aandrijving op alle wielen draagt bij tot het comfort, met onder meer een gemakkelijke toegang tot de cabine en een hogere stabiliteit van de combinatie.

Bekijk een bijhorend filmpje hier: 
Renault Trucks C Optitrack, a flexible 4X4 drive

rss
Bekijk meer