Nieuws
rss


19.03.2015

resultaten Optifuel Lab 2

-20% verbruik

Na verscheidene testmaanden zijn de verbruiksresultaten van Optifuel Lab 2, het studievoertuig van Renault Trucks, bekend: een verbruiksdaling met 22 procent, hetzij een winst van gemiddeld 7,2 l / 100 km. Dat cijfer komt overeen met de winst die een twintigtal geïntegreerde zuinigheidssystemen bieden in vergelijking met een 'standaard' Renault Trucks T. Projectleider Claude Covo was allerminst verrast door die uitmuntende resultaten en geeft tekst en uitleg.

Na verscheidene testmaanden op de weg en op testbanken voor een equivalent van 20.000 kilometer is het verdict gevallen: het ontwikkelingsvoertuig Optifuel Lab 2 verbruikt maar liefst 22 procent minder dan een standaard Renault Trucks T. Dat komt overeen met een besparing van 7,2 liter diesel per 100 kilometer en een daling van de CO2-uitstoot met 194 g/km. Optifuel Lab 2 verenigt twintig technologieën die stuk voor stuk een antwoord bieden op de vier grootste uitdagingen met betrekking tot het verbruik: het energiebeheer, de stroomlijn, de rolweerstand en de rijhulpsystemen.

"We zijn uiteraard erg tevreden over dit resultaat," aldus Claude Covo. "Het verrast ons niet maar bevestigt de erg optimistische schattingen die we in het begin van het project hadden vooropgesteld in reële gebruiksomstandigheden." Hoewel de 22 procent verwijst naar het geheel van alle technologieën, werd de impact van elke technologie ook afzonderlijk gemeten. De testprocedures maken het namelijk mogelijk om elke winst heel nauwkeurig te meten. Daarom werden de wegtests aangevuld met tests op de testbanken. "De wegtests zijn onmisbaar en we hebben heel wat ronden op ons testcircuit in de buurt van Lyon afgelegd," gaat Claude Covo voort. "Maar de testbank, die de weg heel nauwkeurig simuleert, biedt het voordeel dat de resultaten niet worden beïnvloed door de weersomstandigheden en dat we de tests zo vaak kunnen herhalen als we wensen. Beide testvormen zijn dus even complementair als onmisbaar."

Optifuel Lab 2 is een testvoertuig en zal dus nooit in deze vorm gecommercialiseerd worden. Toch wist het al zijn beloften waar te maken. Het project, dat werd ontwikkeld met de steun van ADEME (Agence de l’environnement et de la maitrise de l’énergie), heeft de technische kennis van Renault Trucks en zijn acht partners (Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines, CETHIL-INSA de Lyon en LMFA-Ecole Centrale de Lyon) over de technologieën van de toekomst gevoelig uitgediept.

Dankzij dit project kunnen de ingenieurs vandaag bepalen welke technologieën ze kunnen goedkeuren, afkeuren of aanpassen. Met die kennis kunnen ze vervolgens de meest performante technologieën implementeren in seriemodellen, zodat Renault Trucks alsmaar zuinigere voertuigen kan aanbieden. Ter herinnering: toen de Renault Trucks T in 2013 op de markt kwam, beschikte hij over de helft van de technologieën die vier jaar eerder op de eerste Optifuel Lab werden voorgesteld.

De wegtests werden uitgevoerd op een route van 200 kilometer rond Lyon, die representatief is voor een interregionaal gebruik (zie kaart en topografie hieronder). De gemiddelde snelheid van Optifuel Lab 2 bedroeg 72,6 km/u met een totale belasting van 33 ton, de gemiddelde belasting die in Europa wordt gemeten.

optifuel lab 2 testweg

 

 

 

 

 


Grafische voorstelling van het gekozen parcours voor de wegtests.

optifuel lab 2 testweg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gegevens over de hoogte, de helling, de snelheid en de rusttijden op de rit.

Voor meer informatie over Optifuel Lab 2, het studievoertuig van Renault Trucks, kunt u het volledige persdossier hier raadplegen.

rss
Bekijk meer