Nieuws
rss


23.06.2015

T Optifuel: 10,9% minder brandstofverbruik

Gecertificeerd door TÜV

De onafhankelijke certificeringsorganisatie TÜV Rheinland certificeerde zopas een verlaging van het brandstofverbruik van de Renault Trucks T Optifuel met 10,9% in vergelijking met een standaard T, nadat de chauffeurs de Optifuel Training, een training rationeel rijden, hadden gekregen.

Renault Trucks was na verschillende maanden van praktijkervaring en verkoop van de T Optifuel zeer zeker van zijn stuk wat het brandstofverbruik van de uitvoering betreft, en vroeg daarom het onafhankelijke TÜV Rheinland de brandstofwinst die men ermee kan realiseren, te meten en te certificeren. TÜV Rheinland zette bijgevolg een reeks tests op om te bepalen in welke mate de Renault Trucks T Optifuel het brandstofverbruik kon verlagen. De gemeten en gecertificeerde daling van het brandstofverbruik met de Optifuel-versie van de Renault Trucks T bedroeg 10,9%.

"Dat door een onafhankelijke organisatie gemeten en gecertificeerde cijfer bewijst het belang dat onze klanten erbij hebben om te kiezen voor de Renault Trucks T Optifuel," aldus Bruno Blin, CEO van Renault Trucks. "De intrinsieke kwaliteiten van de T gecombineerd met de aerodynamische uitrustingselementen en de intelligente technologie verminderen de brandstofkosten aanzienlijk en versterken zo hun rendement."

De T Optifuel is een totaalpakket dat een vrachtwagen die geoptimaliseerd werd voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik, combineert met de Optifuel Training, een opleiding gegeven door trainers van Renault Trucks om chauffeurs rationeel te leren rijden. De vergelijking gebeurde met een standaard T, zonder opties en voordat de chauffeurs de training rationeel rijden hadden gekregen.

TÜV Rheinland koos voor de tests twee ervaren chauffeurs die representatief waren voor de lange afstand. Renault Trucks leverde de vrachtwagens en de opleggers, en verzorgde de training rationeel rijden. De twee vrachtwagens waren Renault Trucks T's van het type trekker 4x2 met Euro 6 DTI 11-motor van 430 pk en eenzelfde brugverhouding (2,64). De ene was een standaard T, de andere een T Optifuel. Voorafgaand aan de test deed TÜV Rheinland een grondige controle van de aandrijfgehelen, met name van de spanning en de slijtage van de banden, en van het gewicht en de technische specificaties van beide vrachtwagens.

De Optifuel-versie van de Renault Trucks T beschikt standaard over alle aerodynamische uitrusting (verstelbare dakspoilers, wegklapbare deflectoren aan de zijkant, verlengde portieren, zijdelingse carrosserie) voor een optimale stroomlijn. Zij wordt ook uitgerust met een pakket intelligente technologie die samengebracht is in het Pack Fuel eco (uitgeschakelde power mode, Eco-cruisecontrol met de gestuurde vrijloopmodus Optiroll, ontkoppelbare luchtcompressor, stuurpomp met variabel debiet, automatische motorstop). De vrachtwagen wordt standaard begrensd op 85 km/u.

TÜV Rheinland deed zijn metingen over een interregionaal traject van 200 kilometer dat representatief is voor het vervoer over de lange afstand. Beide vrachtwagens hadden een lading van 32 ton. Op dag 1 legden beide chauffeurs twee keer het traject af in elk van de vrachtwagens. Ze behielden daarbij hun oplegger om de resultaten niet te vertekenen. Op dag 2 kregen ze van een expert van Renault Trucks de Optifuel Training om rationeel te leren rijden. Op dag 3 legden de chauffeurs opnieuw het traject af waarbij ze de opgedane kennis in de praktijk brachten.

De zeer strikte, door TÜV Rheinland geïmplementeerde testprocedure maakte het mogelijk de intrinsieke prestaties van de twee voertuigen te meten en de impact op het brandstofverbruik van externe factoren zoals de omgevingstemperatuur, het verschil in rolweerstand van elk van de opleggers en de verkeersdrukte uit te sluiten.

Aan het einde van de test konden de deskundigen van TÜV Rheinland vaststellen en certificeren dat de Renault Trucks T Optifuel, na training, 10,9% minder brandstof had verbruikt dan de Renault Trucks T in standaarduitvoering.

Het resultaat bevestigt de brandstofbesparende capaciteiten van de Optifuel-versie van de Renault Trucks T en het belang dat de training rationeel rijden speelt. Het sterkt Renault Trucks in zijn inspanningen om zijn klanten steeds doeltreffendere en krachtigere tools aan te bieden die hun activiteiten helpen ondersteunen.

Het T-gamma werd ontwikkeld om transporteurs het perfecte evenwicht te bieden tussen een zo laag mogelijk brandstofverbruik en een aangename rijomgeving. Door de aerodynamische vorm van de nieuwe cabine koppelt het gamma doeltreffendheid aan een laag brandstofverbruik, een combinatie waaraan Renault Trucks zijn sterke reputatie dankt.

De vrachtwagens voor de lange afstand van Renault Trucks verlagen de brandstofkosten van hun eigenaars. Dankzij hun vormgeving, de hoek van 12° van de voorruit, die de Cx met tot 12% verbetert, en de nieuwe aandrijflijn die hun rendement verhogen, heeft het T-gamma een brandstofverbruik dat tot de laagste op de markt behoort.

Met een T Optifuel begint de investering van een Renault Trucks-klant al op te brengen vanaf de 17de maand, of na slechts ongeveer een derde van de doorsnee termijn van een vrachtwagen voor de lange afstand, die gemiddeld 60 maanden bedraagt.

rss