Nieuws


06.06.2017

Team Vansteeland Brugge knap dertiende op internationale wedstrijd after-sales Renault Trucks

Van 1421 teams

De beste 24 Renault Trucks after-sales teams namen het in Lyon tegen elkaar op in de finale van de RTEC (Road to Excellence Championship). Het Duitse, Zwitserse en Britse team haalden het podium met respectievelijk een eerste, tweede en derde plaats. De Belgische finalist - Sperto 103 van Vansteeland Brugge - eindigde knap dertiende. “We hebben niet enkel veel plezier beleefd maar ook veel bijgeleerd”, zeggen teamleden Anouchka, Lieven, Stéphane en Martin.

Aan de tweede editie van RTEC namen 5.285 kandidaten deel uit 49 landen, tweeënhalve keer zoveel als tijdens de eerste editie. Tijdens de preselecties moesten de 1.421  teams twee reeksen van 35 vragen beantwoorden om hun technische expertise en kennis van de instrumenten en de procedures van Renault Trucks te testen, en om na te gaan hoe ze de relaties met hun klanten beheren. Van die 1.421 teams haalden er 24 de finale in Lyon, waarvan één team uit België.

Tijdens de finale kregen de deelnemers zes praktische proeven in de opleidingswerkplaats van de constructeur in Lyon. Telkens kregen de teams 45 minuten tijd om een technische storing op te lossen of een opdracht uit te voeren. Deze praktische proeven testten de vaardigheden van de deelnemers op diverse vlakken zoals de controle van het hydraulische stuursysteem, een motorstoring, een olieanalyse, een elektrische panne, een abnormaal hoog verbruik en de check-up van een overgenomen Renault Trucks T.

Tonnen ervaring

Het team Sperto 103 van Vansteeland Brugge haalde de finale in Lyon nadat het tijdens de preselecties in België 70/70 haalde. Sperto is het Esperantowoord voor ervaring en daaraan heeft het vierkoppige team van Vansteeland Brugge geen gebrek. Samen hebben ze 103 jaar ervaring bij Renault Trucks. Receptioniste Anouchka Soete (20 jaar), magazijnier Lieven Bruneel (24 jaar) en werkplaatsverantwoordelijken Stéphane Duquesnoy (24 jaar) en Martin Van Bever (35 jaar).

In de finale scoorde Sperto 103 heel hoog in de interpretatie van het verbruik aan de hand van de Infomaxverslagen van een voertuig. “Toch het stokpaardje bij Renault Trucks dat economisch rijden en een laag verbruik hoog in het vaandel draagt”, zegt Stéphane.

Sperto 103 eindigde op een dertiende plaats vlak na het eerste Franse team – de twee andere Franse teams eindigden op plaatsen 18 en 19. Maar Anouchka, Lieven, Martin en Stéphane blikken tevreden terug. “Door deel te nemen aan de RTEC weten we nu veel meer over de voertuigen”, zeggen ze. “Tijdens de preselecties leerden we veel bij omdat we hele zondagen bezig zijn geweest met ons te verdiepen in technische informatie en procedures.