Nieuws


28.11.2017

Urban Lab 2 ontvangt ‘Low Emissions Driveline Award’

Solutrans Innovation Awards 2017

Renault Trucks heeft de onderscheiding ‘Low Emissions Driveline Award’ gewonnen voor zijn Urban Lab 2, een studie voor een distributievoertuig. Deze prijs, die in het kader van de Solutrans Innovation Awards werd uitgereikt door de cluster LUTB Transport & Mobility Systems en de PFA Automotive Industry and Mobilities, werd op 21 november 2017 aan de constructeur overhandigd in de Kamer van Koophandel en Industrie van Lyon.

Op dinsdag 21 november 2017 mocht Renault Trucks in de Kamer van Koophandel en Industrie de ‘Low Emissions Driveline Award’ in ontvangst nemen voor Urban Lab 2, een studiemodel van een distributievoertuig.

De prijsuitreiking in het kader van de Solutrans Innovation Awards 2017 werd georganiseerd door de cluster LUTB Transport & Mobility Systems en de PFA Automotive Industry and Mobilities en beloont een belangrijke doorbraak of innovatie op het gebied van motoren voor transportvoertuigen.

Toen hij de onderscheiding in ontvangst nam, herinnerde François Savoye, Energy Efficiency Strategy Director bij Renault Trucks, de aanwezigen eraan dat het merk met de ruit het grootste deel van zijn onderzoeks- en ontwikkelingsbudget besteedt aan het verminderen van de emissies. “Diesel biedt vandaag de dag een doeltreffende respons op de behoeften van de transportsector. Urban Lab 2 demonstreert dat er nog steeds heel wat potentieel bestaat, vooral in combinatie met hybridisering.”

Behalve zijn hybridemotoren gebruikt Urban Lab 2 ook innovatieve technologieën in combinatie met een betere stroomlijn, performantere banden en communicatie tussen voertuig en infrastructuur om het brandstofverbruik met 13 procent te drukken.

Het studievoertuig Urban Lab 2 is het resultaat van het samenwerkingsproject EDIT (Efficient Distribution Truck), dat werd gefinancierd door het Single Inter-Ministry Fund, de regio Auvergne Rhône-Alpes, de stad Lyon, de Raad van het Departement Ain en FEDER. Urban Lab 2 werd ontwikkeld op basis van een Renault Trucks D WIDE Euro 6 diesel van 19 ton en richt zich tot de stedelijke en regionale distributiesector. Zijn technologieën aan boord werden ontwikkeld in samenwerking met zes partners: Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA Lyon (LamCoS) en IFSTTAR (LICIT).