Nieuws
rss


16.09.2014

VERLAGEN BRANDSTOFVERBRUIK EERSTE PRIORITEIT VOOR RENAULT TRUCKS OPTIFUEL LAB 2

continu onderzoek brandstofefficiency

Renault Trucks is pionier op het gebied van het terugdringen van het brandstofverbruik en onderzoekt continu hoe de brandstofefficiency van haar trucks verder geoptimaliseerd kan worden. Verschillende technieken voor het verlagen van het brandstofverbruik zijn nu samengebracht in een rijdend laboratorium: de Renault Trucks Optifuel Lab 2. Tijdens de IAA zal op de Renault Trucks stand een schaalmodel van dit laboratoriumvoertuig worden getoond.

Het terugdringen van het brandstofverbruik was een van de kerndoelstellingen bij de ontwikkeling van de Renault Trucks T-serie. Onze filosofie is dat de truck een ‘profit centre’ voor de vervoerder moet zijn. Om dit ook in de toekomst te kunnen garanderen blijft Renault Trucks onderzoek doen naar alle mogelijke manieren om het brandstofverbruik te reduceren. Het rijdende laboratorium Optifuel Lab 2 is daar een voorbeeld van. Deze truck heeft maar liefst 20 technologieën aan boord, die invloed hebben op het brandstofverbruik: energiebeheer, aerodynamica, rolweerstand en systemen die de chauffeur kunnen ondersteunen.

Optimalisatie energieverbruik
Een van de terreinen waarop het onderzoek zich richt, is het optimaliseren van het beheer van de verschillende energiebronnen met als doel zo weinig mogelijk energie te gebruiken van de motor. Verschillende aanvullende systemen worden daarom elektrisch aangedreven, zoals de airco, waterpomp, brandstofpomp en stuurpomp. De benodigde elektriciteit wordt echter niet opgewekt door de motor, maar met behulp van zonnepanelen, die op de combinatie zijn gemonteerd. Ook wordt er gewerkt met een rookgas warmte-terugwin-systeem op basis van de Rankine-cyclus.

Wanneer de bestuurder van het voertuig om meer energie vraagt, wordt de behoefte door een computer geanalyseerd en zorgt deze ervoor dat de energie direct geleverd wordt uit de op dat moment beschikbare en meest efficiënte bron (zonne-energie, Rankine, etc.). De verdeling vindt real time plaats. Door prioriteit te geven aan de zogeheten ‘vrije bronnen’, zoals zonne-energie of de uitlaatgaswarmte, beperkt Optifuel Lab 2 het gebruik van energie geproduceerd door de dynamo van de verbrandingsmotor, waardoor het brandstofverbruik afneemt.

Parallel aan dit geavanceerde energiemanagement, is er aandacht voor het beperken van de behoeften van het voertuig zelf. Om dit doel te bereiken, is gekeken naar de isolatie van de cabine. Voor de glaspartijen is gebruik gemaakt van een speciaal soort glas met een grotere isolerende eigenschap, terwijl op het dak een verstelbare dakspoiler is gemonteerd. Wanneer de auto stil staat, wordt de dakspoiler gelift om de cabine te beschermen tegen de zon, terwijl de warme lucht in de cabine wordt afgezogen met behulp van energie van het eigen zonnepaneel. De zonnepanelen worden tijdens het rijden ook gebruikt om de airconditioning elektrisch aan te drijven. Wanneer het voertuig weer gaat rijden, wordt de spoiler weer in de rijpositie gezet om de aerodynamische prestaties van het voertuig te verbeteren.

Waterdruppel effect
De aerodynamica van de gehele combinatie, truck en trailer is onder de loep genomen met als resultaat een perfecte afstemming van de twee elementen die voor het waterdruppeleffect zorgen. Het waterdruppeleffect wordt versterkt door de gebogen vorm van het dak, de 70 centimeter brede zij-deflectors aan de achterzijde van de cabine en de skirts die aan de zijkant van de trailer zijn gemonteerd. Verder zijn alle spiegels vervangen door camera’s, gemonteerd in een zodanige behuizing dat de turbulentie om de truck tot een minimum wordt beperkt doordat de lucht er perfect langs heen stroomt. Tot slot is er een beweegbare spoiler onder de grille gemonteerd. Als deze is uitgeklapt, zorgt deze ervoor dat de lucht vrij onder de truck kan doorstromen en wordt de luchtweerstand verminderd. De spoiler klapt automatisch weg bij snelheden lager dan 50 kilometer per uur om beschadiging door verkeersdrempels of stoepranden bij lage snelheden te voorkomen.

Beperking rolweerstand
In het verlengde van het verlagen van de luchtweerstand is door de Renault Trucks-ingenieurs ook de rolweerstand van de combinatie geminimaliseerd. Hiervoor is een originele oplossing gekozen, waarbij voortdurend het oliepeil in de aandrijfas wordt aanpast, overeenkomstig de behoeften voor smering en koeling. Wanneer het voertuig hard werkt en veel koppel vraagt, wordt de hoeveelheid olie in de aandrijfas verhoogd. Wanneer de combinatie met een constante snelheid rijdt en de aandrijfas minder behoefte aan smering en koeling heeft, wordt de hoeveelheid olie verminderd. De olie wordt opgeslagen in een apart gedeelte van de aandrijfas, op deze manier wordt energieverlies voorkomen. Om de rolweerstand verder te verlagen wordt gebruik gemaakt van een nieuw prototype banden die speciaal voor dit project door Michelin zijn ontwikkeld.

Met Optifuel Lab 2 profiteren we van een on-road laboratorium, dat een belangrijke bijdrage levert in het testen van verschillende technologieën om het brandstofverbruik verder te reduceren.

Het voertuig wordt op dit moment op de weg getest en onderzoekt hoeveel brandstof er bespaard kan worden. De cijfers zullen in het eerste kwartaal van 2015 bekend worden gemaakt. Net zoals een aantal technologieën van Optifuel Lab 1 is gebruikt voor de productie van de nieuwe Euro 6-serie, zal ook een aantal van de technologieën uit Optifuel Lab 2 beschikbaar worden voor toekomstige productiemodellen.

Tijdens de Hannover Motor Show (IAA) zal op de Renault Trucks stand een schaalmodel van dit laboratoriumvoertuig worden getoond.

rss
Bekijk meer