xTL*: een vloeibare synthetische brandstof. Deze brandstof kan worden geproduceerd op basis van biomassa (BTL), gas (GTL), steenkool (CTL) of plantaardige oliën (HVO). Het CO2-voordeel kan variëren van -50 tot -90 procent naargelang de gebruikte grondstof.

 

BIODIESEL**: B30 of B100

 

CNG***: 70 procent minder CO2 van bron tot wiel gerealiseerd met biogas.

 

 

 

ONZE VISIE

De emissienormen voor vrachtwagens lopen jaren voor op die voor auto's. Vooral bij de huidige Euro VI-D-norm werd de uitstoot van roetdeeltjes, NOx en alle andere vervuilende emissies bijna tot nul gereduceerd. De vervanging van oude door nieuwe voertuigen zal dus aanzienlijk bijdragen tot de daling van de emissies.

 

De strijd tegen de opwarming van de aarde en de vermindering van de broeikasgasuitstoot zijn belangrijke bekommernissen geworden. De vermindering van de CO2-uitstoot is de nieuwe prioriteit van onze sector.

 

We streven naar de juiste transportoplossing, op de juiste plaats en met de juiste energie.

 

Diesel blijft een goed antwoord op de behoeften van de transportsector, in het bijzonder voor regionaal en internationaal vervoer en zal daarvoor nog jarenlang de belangrijkste brandstof blijven.

 

De beste manier om de ecologische voetafdruk van het langeafstandstransport te verkleinen, is verder te werken aan een lager brandstofverbruik. De nieuwe generatie biobrandstoffen, en synthetische paraffinebrandstoffen in het bijzonder (HVO, XTL, …) zullen eveneens bijdragen tot de verdere CO2-reductie.

 

Voor kortere afstanden of transporten in de buurt van steden biedt CNG een milieuvriendelijk alternatief voor de uitdagingen van de transportsector. CNG draagt bovendien bij tot een betere luchtkwaliteit in steden..

 

De ideale – volledig emissievrije – oplossing voor stedelijke toepassingen blijft echter elektrische mobiliteit, die trouwens vanaf 2025 verplicht wordt.  Na meer dan tien jaar diepgaand onderzoek en ontwikkeling en een doorgedreven samenwerking met klanten op dit gebied is Renault Trucks klaar om elektrische vrachtwagens tot de nieuwe norm te maken voor steden.