Getuigenissen


 

19.11.2019

Renault Trucks T - Schotland - EM&T Rapson

Comfortabel, zuinig en betrouwbaar. De wegtalenten van de Renault Trucks T zijn genoegzaam bekend. Maar wist u ook dat hij zich even performant toont buiten de platgetreden paden, op moeilijke terreinen en in het steile reliëf van de Schotse Highlands?

  • EM&T RAPSON

    DATUM VAN OPRICHTING: 1901.

    VESTIGING: Schotland (Verenigd Koninkrijk).

    ACTIVITEITEN: transport, pechverhelping en reparatie, gespecialiseerd in gekapt stamhout.

    8: aantal werknemers.

    5: aantal voertuigen.

    500000:jaarlijks aantal afgelegde kilometers.

Het noorden van Schotland grenst in het westen aan de Atlantische Oceaan en in het oosten aan de Noordzee.
Tussen beide zeeën ligt een aaneenschakeling van heuvels en bergen: de Highlands. Doordat de regio dicht bij de poolcirkel ligt, kunnen de winters er bijzonder streng zijn, met regelmatige sneeuwval vanaf eind september.
De transportonderneming EM&T Rapson is gevestigd in Helmsdale, een dorpje aan de oostkust van Sutherland. Een jaar geleden kochten Tommy Rapson en zijn partners een Renault Trucks T 520 van 44 ton. “We hadden nood aan een robuust en krachtig voertuig dat elk terrein de baas kan, zelfs in moeilijke weersomstandigheden.” In de Highlands, een hoog gelegen gebied met tal van lochs of meren, wordt het reistempo bepaald door de geografie. Van rechte lijnen is geen sprake.
Hier vind je vooral de zogeheten ‘single track roads’, wegen met een enkele rijstrook en af en toe ‘passing places’, zones waar voertuigen elkaar kunnen kruisen.

EEN ROBUUST EN ZUINIG VOERTUIG
EM&T Rapson is een pechverhelpingsen reparatiebedrijf, gespecialiseerd in het transport van gekapt stamhout. “Jaren geleden zijn we begonnen met vijf voertuigen die het hout naar verschillende vestigingen in de streek brachten,” vertelt Tommy Rapson.
“We beschikken over een gediversifieerd voertuigenpark om te kunnen inspelen op de verschillende omstandigheden en op de regels met betrekking tot het transport van gekapt stamhout. Sommige voertuigen zijn meer aangepast aan smalle wegen waarop onze voertuigen met rupsbanden niet mogen rijden.” Een jaar geleden was de onderneming op zoek naar een nieuw voertuig om gekapt stamhout te vervoeren, toen Tommy Rapson hoorde over het aanbod van Renault Trucks. “De uitstekende reputatie van het voertuig en de constructeur, de aanwezigheid van een concessie in Inverness en de garantie van een betrouwbare bijstand hebben ons overtuigd om de Renault Trucks T te kopen.”
En ondanks de moeilijke rijomstandigheden bevestigt het model opnieuw zijn reputatie als zuinig voertuig. “Deze Renault toont zich erg zuinig. Op een dag legde ik dezelfde route af als een ander voertuig en had ik na zes ladingen 50 liter minder brandstof verbruikt!”

EEN FOUTLOOS PARCOURS

De 35-jarige Scott Middleton rijdt met de Renault Trucks T. Voor hem is deze vrachtwagen als een tweede thuis.

“Ik leg jaarlijks 100.000 tot 120.000 kilometer af, waarvan 30 tot 40 procent op het terrein en de rest op het asfalt.”

Scotts dag begint om 6 uur ‘s ochtends. Hij rijdt met een kraan naar een bos en laadt 25 ton in zijn trailer.

“Vervolgens rijd ik naar een zagerij in de streek of bedrijven die het hout verwerken voor elektriciteitsproductie. Ik los in fabrieken of havens en rijd vervolgens terug om meer hout te laden. Per dag werk ik twee of drie cycli af.”

Scott schuwt de superlatieven niet wanneer hij bevestigt dat

“de Renault Trucks T een uitzonderlijk voertuig is. Ik kan langer en verder rijden met minder brandstof dan bij mijn vorige vrachtwagen. Hij stelt me nooit teleur, noch op de weg noch op het terrein, zelfs niet op lange, moeilijke hellingen, op modderige terreinen of in slecht weer. Wanneer ik met een lading onderweg ben, moet ik mijn vrachtwagen soms tot het uiterste drijven om bepaalde moeilijke wegen het hoofd te bieden.”

Maar ondanks die moeilijke gebruiksomstandigheden heeft de Renault Trucks T Scott nog nooit in de steek gelaten. “We voeren simpelweg de gebruikelijke maandelijkse controles uit en alles gaat goed,” onderstreept Tommy Rapson. Nog een belangrijke troef is het comfort van zijn cabine.

“Voor ons is het cruciaal dat de chauffeur tevreden is over het voertuig, want competent personeel vind je niet zo gemakkelijk. Een degelijk voertuig is een uitstekend argument om gemotiveerde werknemers aan te trekken, die op hun beurt onze klanten tevreden stellen. Deze vrachtwagen toont zich erg rendabel dankzij zijn lage brandstofverbruik en het feit dat de immobilisatietijd nul is.”

DE MENING VAN DE CHAUFFEUR

Scott Middleton, chauffeur van de Renault Trucks T.

“Ik slaap vier nachten per week in het bed van de Renault Trucks T en ik slaap altijd uitstekend, ongeacht het seizoen. Ook de zetels zijn erg comfortabel, geventileerd in de zomer, verwarmd in de winter. In- en uitstappen gaat vlot met de twee treden, de hellingen bevinden zich op de juiste plaats en ook overstappen naar de brug achteraan de cabine en in de kraan gaat heel eenvoudig. De Renault Trucks T is dus een uitstekend werkinstrument en straalt een en al kracht en robuustheid uit. Hij is betrouwbaar en veilig en overwint ook gevaarlijke wegen in de moeilijkste weersomstandigheden (sneeuw of ijzel).
Wanneer er een voertuig voor me komt rijden terwijl de snelheidsregelaar actief is, past de Renault Trucks T zich automatisch aan met de afstandsregelaar. Op dit ogenblik zou ik hem voor geen enkele andere vrachtwagen ruilen!”