Nieuws


03.12.2019

#100 voor Norbert Maes

Mijlpaal voor een trouwe klant: Vervoerbedrijf Norbert Maes

Bijna 90 jaar geleden werd de voorganger van Vervoerbedrijf Norbert Maes opgericht. In 2019 is het familiebedrijf, ondertussen geleid door de vierde generatie, nog altijd springlevend. Sinds de jaren tachtig is er ook een nauwe band met Renault Trucks en de dealer Garage Vansteeland in Izegem. In 1981 kocht Vervoerbedrijf Norbert Maes zijn eerste trekkers bij Renault Trucks en onlangs werd het honderdste exemplaar van de Franse fabrikant afgeleverd.

Transport zit de familie Maes uit Lichtervelde in het bloed, want de oorsprong van het transportbedrijf gaat terug tot de jaren dertig, toen Honoré Maes en zijn broers Adiel en André van start gingen met transportactiviteiten. Zoals toen gebruikelijk was dat nog met paard en kar. Er werd van alles vervoerd, zoals grint om de wegen te verharden, maar Honoré reed bijvoorbeeld ook tot het Nederlandse Philippine om mosselen te halen.

Na een tijdje maakten paard en kar ruimte voor de eerste vrachtwagen, een Amerikaanse legertruck uit de Eerste Wereldoorlog. Om hem geschikt te maken voor de transporttaken werden de volle banden vervangen door luchtbanden en de oorspronkelijke benzinemotor werd door een diesel vervangen.

Van Norbert naar Hendrik

De huidige naam van het bedrijf is te danken aan de zoon van Honoré, Norbert Maes, die in 1967 de onderneming van zijn vader overnam. Ongelukkigerwijze verongelukte Norbert Maes in 1973, waardoor zijn toen amper 19-jarige zoon Hendrik samen met zijn moeder aan het hoofd van het familiebedrijf kwam. Onder zijn leiding werd de onderneming uitgebreid en richtte Vervoerbedrijf Norbert Maes zich meer en meer op de drie kernactiviteiten, die nu nog altijd de drie transportpijlers van het bedrijf uitmaken: bulkvervoer, koelvervoer en transport met huiftrailers.

Hendrik Maes lag ook aan de basis voor de relatie met Renault Trucks. In 1981 werd de eerste trekker aangeschaft bij Garage Vansteeland in Izegem. “Die eerste Renault R 310 is ons enorm bevallen en door de enorme inzet van de firma Vansteeland hebben we ons de volgende jaren nog meer voertuigen van de Franse constructeur aangeschaft”, vertelt Hendrik Maes zelf. “De eerste twee Renault Trucks waren zeer betrouwbaar. We hebben ze pas overgelaten in 1989. Ze hadden toen meer dan één miljoen kilometer op de teller staan zonder dat er iets aan de motor, de versnellingsbak of de achterbrug werd vervangen.”

In 1990 was Vervoerbedrijf Norbert Maes het allereerste bedrijf in België om een gloednieuwe Renault AE in ontvangst te nemen. De AE werd later de Renault Magnum en werd dan opgevolgd door de Renault Trucks T, de wagens die nu de dienst uitmaken bij het bedrijf uit Lichtervelde.

“Je koopt eerst en vooral een goede service”

“Heel recent kregen we van Garage Vansteeland onze honderdste Renault truck geleverd,” verklaart Pascal Maes met terechte trots. Pascal is de vierde generatie van de familie Maes en leidt sinds 2015 het bedrijf met zijn broer Kristof, maar ook Hendrik is nog vaak aanwezig.

“Van onze 35 trekkers zijn er nu 24 afkomstig van Renault Trucks,” gaat Pascal Maes verder. “Dat heeft zowel te maken met de kwaliteit van de voertuigen zelf als met het comfort van de trekkers en de ongeëvenaarde service van Garage Vansteeland in Izegem. Mijn vader zei het vroeger al ‘je koopt eerst en vooral een goede service’. De goede relatie met Vansteeland was er van in het begin en we werken nog altijd graag met deze specialisten samen.”

Vervoerbedrijf Norbert Maes is in drie sectoren actief. Ongeveer 60% van het voertuigpark wordt ingezet voor bulkvervoer in de Benelux en soms Frankrijk. Hiervoor worden Renault Trucks T 460 met 11-liter motor ingezet. “Vooral het lage eigengewicht is hier voor ons belangrijk,” verduidelijkt Pascal Maes. “We rijden vooral met cement en hier telt elke kilogram nuttig laadvermogen. Ongeveer 25% van het vervoer wordt gereden voor rekening van de firma Metro met koelvoertuigen, voornamelijk richting Frankrijk. De rest is internationaal vervoer met huiftrailers van goederen op pallets. Voor de internationale ritten wordt de T 480 High met 13-liter motor ingezet. De trekkers met een volledig vlakke vloer bieden onze chauffeurs alle comfort bij het rijden maar ook om te overnachten in hun cabine.”

Alle voertuigen worden door het bedrijf aangekocht en leggen per jaar 100.000 tot 140.000 af. Na vijf tot zeven jaar worden ze vervangen. Voor het kleine onderhoud zorgt het transportbedrijf zelf in de eigen werkplaats. Voor ingewikkelder of ingrijpender interventies, zoals bijvoorbeeld aan de elektronica, wordt steevast gerekend op de service van Garage Vansteeland.