Nieuws


24.01.2017

3D-printen met metaal: technologie voor de toekomst die motoren lichter en compacter zal maken

Prototype van een DTI 5 motor gemaakt

Een team van ingenieurs en ontwikkelaars van Renault Trucks werkt aan een proces voor additieve productie waarmee ze de prestaties van motoren verder kunnen verbeteren: 3D-printen met metaal. Het gaat om technologie voor de toekomst die na de succesvolle test van complexe onderdelen in een Euro 6-motor vandaag al realiteit is.

Het studiebureau voor motoren van Renault Trucks in Lyon zet in op additieve productie met metaal als productieprocedé voor de motoren van morgen. Het bureau ontwikkelde het prototype van een DTI 5 viercilinder Euro 6 step C-motor die enkel en alleen met 3D-printtechnologie wordt gemaakt.

De volledige motor bestaat voorlopig enkel virtueel, maar tuimelaars en tuimelaarsteunen werden al ge-3D-print en met succes 600 uur getest in een Euro 6-motor op de testbank. "Met dit project willen we de gunstige impact aantonen van additieve productie met metaal op de afmetingen en het gewicht van de motor. Door het procedé konden we een viercilindermotor 25%, of 120 kg, lichter maken", aldus Damien Lemasson, project manager bij Renault Trucks. "Met de uitgevoerde tests hebben we de levensduur bewezen van de ge-3D-printe motorcomponenten. Het gaat dus niet om iets cosmetisch."

Additieve productie met metaal biedt nieuwe perspectieven voor de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Het printprocedé, waarbij laag na laag materiaal wordt toegevoegd, maakt complexe, organische vormen mogelijk. De afmetingen van onderdelen kunnen worden geoptimaliseerd en het aantal assemblagebewerkingen – dus het aantal onderdelen van een motor – kan worden verminderd. "Met additieve productie vallen beperkingen weg en kan men de creativiteit van de ingenieurs de vrije loop laten. Het procedé biedt het perspectief op baanbrekende technologie voor de motoren van morgen, die hen efficiënter en lichter zou kunnen maken en dus optimaal zou kunnen laten presteren," aldus nog Damien Lemasson. Het aantal componenten van de DTI 5-motor werd met 25%, of 200 onderdelen, verminderd.