Nieuws


13.03.2018

In 2017 zette Renault Trucks de grootste groei op de Europese markt neer

49930 voertuigen in 2017

In 2017 zag Renault Trucks zijn totale verkoop stijgen tot 49930 voertuigen. De Franse constructeur versterkt daarmee zijn positie en registreert de grootste groei op vlak van marktaandeel op de Franse en Europese markt.

Voor Renault Trucks was 2017 een uitstekend jaar: de verkoop steeg en alle indicatoren stonden in het groen dankzij een totaal van 49 930 gefactureerde voertuigen, goed voor een totale stijging van 4%. Op de markt van meer dan 6 ton alleen al steeg het verkoopvolume met 7%. In dit segment registreerde Renault Trucks de grootste groei op de Europese en Franse markt.

Verdeling van de facturatie volgens bestemming
Europa (uitgezonderd Frankrijk): 23 635 gefactureerde voertuigen

  • Frankrijk: 21 409 gefactureerde voertuigen
  • Rest van de wereld: 4 886 gefactureerde voertuigen


Renault Trucks zag zijn Europese marktaandeel in het segment van meer dan 16 ton stijgen met 0,6 punt.
Terwijl de Europese markt van de vrachtwagens van meer dan 6 ton in 2017 een lichte vooruitgang (+1%) vertoonde, groeide Renault Trucks met 7,7% en ging het marktaandeel met 0,5 punt omhoog tot 8,4%.
Op de markt van de middelzware vrachtwagens (6-16 ton), die het algemeen gesproken minder goed deed (-1,8%), wist Renault Trucks zijn positie te handhaven en verloor het marktaandeel slechts 0,1 punt. Die lichte achteruitgang is te verklaren door het feit dat de D Cab 2m in 2017 uit het gamma werd geschrapt. Dat voertuig was goed voor een marktaandeel van 1,1 punt.

Na vier jaren van groei staat het Europese marktaandeel bij de vrachtwagens van meer dan 16 ton (+1,4%) terug op zijn niveau van 2008. Renault Trucks, dat zich bijzonder performant toonde in dit segment, ging er op de meeste Europese markten op vooruit en registreerde een globale volumestijging van 9,1%. De Franse constructeur noteerde de sterkste vooruitgang van alle vrachtwagenconstructeurs met een groei van 0,6 punt die het marktaandeel op 8,7% bracht.

Renault Trucks, marktleider in Frankrijk met een marktaandeel van 27,8% op vrachtwagens van meer dan 6 ton.
2017 was het derde groei-jaar op de Franse markt van de vrachtwagens van meer dan 6 ton.
Eind december 2017 lieten de inschrijvingen van industriële voertuigen een stijging van 7% optekenen. Renault Trucks behield zijn leiderspositie met 13 953 ingeschreven voertuigen (+11,4%). De constructeur noteerde de sterkste vooruitgang van alle vrachtwagenconstructeurs: het merk won 1,1 punt en bracht zijn marktaandeel daarmee op 27,8%.

In het segment van de middelzware vrachtwagens (6-16 ton), dat met 8,6% groeide, won Renault Trucks 0,8 punt aan marktaandeel dankzij een volumegroei van 11,2%. Met zijn marktaandeel van 32,2% behoudt de nationale constructeur ook zijn machtspositie in dit segment.

De markt van de voertuigen van meer dan 16 ton toonde zich eveneens erg dynamisch, met een groei van 6,8%. Dat stemt overeen met 12 120 ingeschreven voertuigen en een stijging van 11,4% ten opzichte van het jaar ervoor. Het marktaandeel van Renault Trucks steeg met 1,1 punt tot een totaal van 27,3%.

Deze marktgroei bij de voertuigen van meer dan 16 ton is voor een groot deel te danken aan het segment van de bakwagens, dat een stijging van 13,9% liet optekenen. Renault Trucks registreerde daar een volumestijging van 12,5% en behoudt zo zijn leidersplaats met een stabiel marktaandeel van 35,7% (-0,4 punt). In hetzelfde segment ging de markt van de trekkers met 2,8% vooruit. Dankzij een veel grotere volumestijging (10,4%) wint het marktaandeel van de Franse constructeur 1,5 punt en bereikt het 22,4%.

Tot slot voedt het bouwsegment de marktstijging bij de voertuigen van meer dan 16 ton. Met een marktaandeel van 28,3% blijft Renault Trucks stabiel (-0,5 punt).

Klaar om de internationale markten te heroveren
Op internationaal vlak is Renault Trucks vooral actief in Afrika en het Midden-Oosten. In 2017 ging het volume met 4% achteruit tot 4 886 gefactureerde voertuigen. Die terugval is toe te schrijven aan de importquota die Algerije heeft ingevoerd. Toch blijft Renault Trucks marktleider onder de Europese constructeurs in Franstalig Afrika en behoudt het in Algerije een marktaandeel van meer dan 40% in het segment van meer dan 16 ton.

Renault Trucks heeft zijn volume ook met 40% verhoogd in Turkije, waar de markt erg zwak blijft. De constructeur opende er in 2017 vier nieuwe verkoop- en servicepunten, in Izmir, Istanboel, Denizli en Ankara.

In Iran hernieuwde Renault Trucks zijn samenwerking met Arya Diesel Motors voor de invoer van de T-, C- en K-gamma’s en de assemblage van het T-gamma.

Tot slot werden in 2017 de T-, C- en K-gamma’s gelanceerd in Chili.

Tweedehandsvoertuigen, een strategische activiteit
Door aanzienlijke middelen in te zetten wist Renault Trucks zijn volumes aan tweedehandsvoertuigen te handhaven op een nochtans moeilijke markt, met 6 846 gefactureerde vrachtwagens.

De constructeur opende namelijk twee nieuwe centra voor tweedehandsvoertuigen in Dubai en Boedapest en vestigde in het hart van zijn productievestiging van Bourg-en-Bresse (Ain) een transformatiewerkplaats voor tweedehandsvoertuigen, de Used Trucks Factory.

In die werkplaats worden vrachtwagens door de constructeur aangepast om perfect te beantwoorden aan de behoeften van zijn klanten: trekkers worden omgebouwd tot bakwagens en langeafstandsvoertuigen tot voertuigen voor werfbenadering. In 2017 weden er 230 tweedehandse bedrijfsvoertuigen omgebouwd en de constructeur heeft zich als doel gesteld om er jaarlijks 1 000 vrachtwagens om te bouwen.

Tot slot heeft Renault Trucks ook een online platform voor de verkoop van tweedehandsvoertuigen opgestart. Hoewel dit digitale instrument vandaag de dag louter bedoeld is om te koop aangeboden voertuigen voor te stellen, zal het tegen 2020 een e-commerce-site worden.

Naverkoop: stijging van de omzet voor wisselstukken met 2,6%
De naverkoopactiviteiten zijn cruciaal voor Renault Trucks omdat het succes van zijn klanten ervan afhangt. In 2017 registreerde de constructeur een stijging van de wisselstukkenomzet met 2,6%. Renault Trucks heeft ook een aanbod voor onderhoudscontracten ontwikkeld, dat het penetratieniveau met 4% verhoogde.

Een elan dat zich in 2018 zou moeten doorzetten
Ook in 2018 zal Renault Trucks normaal de vruchten blijven plukken van de gunstige marktomgeving en de geleverde inspanningen. Zo nam de constructeur 500 werknemers (waaronder 300 operatoren) en 175 commerciële medewerkers aan voor zijn commerciële Net. Bovendien opende Renault Trucks het afgelopen jaar 35 nieuwe verkoop- en servicepunten.

In 2018 zal de constructeur de commercialisering van een gamma zuiver elektrische voertuigen voorbereiden en een nieuwe lijn voor emissievrije voertuigen installeren in zijn fabriek van Blainville-sur-Orne (Calvados).

Renault Trucks, de kerncijfers

  • 9 500 werknemers over de hele wereld
  • 4 productievestigingen in Frankrijk: Lyon, Blainville-sur-Orne, Bourg-en-Bresse en Limoges
  • Aanwezig in meer dan 100 landen
  • 1440 verkoop- en servicepunten
  • 49930 gefactureerde voertuigen in 2017