NIEUWS


29.10.2020

Nieuw in de vloot van Thomas & Piron

Met de komst van 13 Renault Trucks Master en 1 Renault Trucks C doet Renault Trucks zijn grote intrede in het park van Thomas & Piron. Het bouwbedrijf kiest voor de Franse constructeur na een eerste contact tijdens Matexpo 2019. Een beslissing waar het allesbehalve spijt van heeft, zowel wat de producten als de dienstverlening van de concessiehouder betreft.

Thomas & Piron kan prat gaan op drieënveertig jaar ervaring in de bouwsector. Het bedrijf, dat 2.400 mensen in dienst heeft, realiseert jaarlijks 780 huizen, 715 appartementen en 100 renovaties in België en het Groothertogdom Luxemburg volgens het sleutel-op-de-deur principe. De omzet bedraagt 580 miljoen euro. Thomas & Piron beschikt over een wagenpark van 650 bestelwagens en een vijftigtal middelzware en zware voertuigen. Voortaan telt de vloot ook 13 Renault Trucks Master 3,5t en een Renault Trucks C uit het werfgamma van de Franse constructeur.

Een tridem chassis

Xavier Mestdagh, Manager Service Logistique bij Thomas & Piron, preciseert: “We hebben 12 gesloten Master bestelwagens besteld en 1 met platform die op dit moment omgebouwd wordt door een partner van Renault Trucks. We hebben ook een Renault Trucks C besteld die zeer binnenkort geleverd wordt.” Hoewel het bedrijf al enkele oudere Renault Trucks Midlum vrachtwagens gebruikt, gaat het om de eerste voertuigen uit het nieuwe gamma van de Franse constructeur die het park nu verrijken. “We werken gewoonlijk met twee andere constructeurs wat bestelwagens betreft, maar één van hen heeft enkele steken laten vallen op het vlak van service. We hebben daarom met Renault Trucks gepraat, meer bepaald tijdens het Matexpo 2019. Het contact is goed verlopen en daarom hebben we beslist om een bestelling te plaatsen,” gaat hij verder. Het grootste deel van de bestelling bestaat uit Renault Trucks Master bestelwagens. Mestdagh: “Deze voertuigen worden gebruikt voor het transport van materiaal dat ons personeel nodig heeft.

Thomas & Piron telt alle soorten ambachtslui onder zijn personeel: verwarmingstechniekers, plafonneurs, elektriciens, enz. Elk van hen heeft zijn eigen materiaal nodig en beschikt over een bestelwagen met een ingerichte laadruimte voor het transport van werktuigen. De eerste reacties op de voertuigen zijn zeer positief, met name wat het rijcomfort en de souplesse van het chassis betreft, een Franse specialiteit…”.

De Renault Trucks C die Thomas & Piron koos, is een 8x4 met tridem chassis. Mestdagh legt de keuze uit: “De nieuwe Renault Trucks C zal uitgerust worden met een achterop gemonteerde 53 tonmeter-kraan. Daarom hebben we gekozen voor een tridem-chassis met een sturende as achteraan. Het is een chassis dat we goed kennen want het is hetzelfde dat gebruikt wordt door Volvo. De assen en bruggen zijn echter gehomologeerd voor een iets lager tonnage dan bij het Zweedse merk, maar de prijs is ook minder hoog. We hebben ook geopteerd voor een grotere cabine, om zo een plezier te doen aan de chauffeur. We zijn een familiaal bedrijf en hechten veel belang aan het welzijn van onze medewerkers. Wanneer je weet hoe moeilijk het is om goede chauffeurs te vinden, is dat van tel, vooral omdat wie met de C zal rijden tegelijkertijd chauffeurs en kraanmachinist moet zijn, wat nog specifieker is.”

“Een netwerk dat onze noden begrijpt”

De voertuigen worden geleverd door het Renault Trucks-netwerk, in dit geval Garage du Carrefour. Mestdagh: “Het Renault Trucks-netwerk bestaat uit vrachtwagengarages, die dus goed de noden begrijpen van transportbedrijven of ondernemingen als de onze. Dat is minder het geval met een personenwagennetwerk dat bestelwagens verkoopt. Garage du Carrefour geeft ons volledige tevredenheid op dat vlak.”

Thomas & Piron heeft geen onderhoudscontract voor zijn voertuigen afgesloten, “want we beschikken over de volledige structuur en infrastructuur die nodig is om zelf het onderhoud en de reparaties uit te voeren,” benadrukt Mestdagh. “Dat vergemakkelijkt de planning van het onderhoud. Drie mensen zijn elke dag onderweg om de voertuigen te wisselen. Ze gaan de voertuigen halen die een onderhoud moeten krijgen, en laten anderen ter plaatse achter, waardoor het werk van de arbeiders op de werf niet onderbroken wordt. We hebben ook een bijstandsverzekering bij VAB. Wanneer een interventie nodig is, verwittigt VAB de werkplaatsverantwoordelijke die beslist waar het voertuig met pech best naartoe gaat.”