NIEUWS


27.11.2019

Renault Trucks in opgang bij Multigas

Het huidige Multigas met vestigingen in Gent en Tienen is het resultaat van een rits overnames en fusies en begon in 1959 als Gandagas. De activiteiten zijn drieledig en hiervoor beschikt het bedrijf over een vloot van tien vrachtwagens en vijf bestelwagens. De relatie met Renault Trucks wordt daarbij steeds sterker.

Sinds de start in 1959 is het bedrijf door overnames en fusies flink gegroeid. In die mate zelfs dat in 2010 de oorspronkelijke naam Gandagas werd gewijzigd in Multigas. Vandaag zet Multigas in op drie hoofdactiviteiten. Multigas Distributie zorgt voor de verdeling van propaangas in tanks en flessen en Multigas Technics biedt particulieren en bedrijven de technische kennis (plaatsen en ophalen van gastanks, onderhoud, aanleg en aanpassing van gasleidingen en installaties). FIK by Multigas is de derde pijler van het bedrijf en gespecialiseerd in haarden en kachels. Op de hoofdzetel in Gent werd een grote showroom ingericht om al die kachels en inbouwhaarden te demonstreren (www.fikbymultigas.be).

Overtuigende prijs/kwaliteit

Voor de drie bedrijfstakken zet Multigas een vloot in van lichte bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens. In totaal zijn er vijf lichte (allemaal Renault Trucks Master) en tien zwaardere vrachtwagens (zes tankwagens en vier flessenwagens). De eerste nieuwe Renault Trucks voertuigen dateren van tien jaar geleden. “Maar onze relatie met Renault Trucks begon nog vroeger”, legt Pascal Moyson, de technisch verantwoordelijke bij Multigas, uit. “Bij de overname van Actiongas zaten twee Renault Premium 19 ton vrachtwagens van 12 jaar oud. Daar hebben we zonder problemen nog twee jaar mee gereden. Die goede ervaring leidde tien jaar geleden tot de aankoop van de eerste Master bestelwagens. Nu hebben we vier gesloten bestelwagens die als mobiele werkplaatsen zijn ingericht voor onze technische dienst. Ze worden onder meer gebruikt voor het aansluiten van gasleidingen en het onderhoud van installaties. De vijfde is een Master chassis/cabine met laadbak en lift. Die wordt vooral gebruikt voor het leveren van de zware kachels en haarden van FIK by Multigas. Door de prima ervaringen met de Master voertuigen, de uitstekende prijs/kwaliteit, het comfort en de ongeëvenaarde service van ATC Vandamme gingen we ons bij de aankoop van nieuwe vrachtwagens opnieuw op Renault Trucks oriënteren. We hebben er inmiddels al drie in de vloot en schakelen nu bij vervanging haast systematisch over op Renault Trucks.”

Zeer specifieke modellen

“Renault Trucks levert ons ook precies de voertuigen waaraan we behoefte hebben”, vult Pascal Moyson aan. “Zo hebben we een unieke D14 High KP 4x4 250, wellicht de enige in België. De op vier wielen aangedreven 14 ton truck met laadbak en kraan wordt het merendeel van de tijd ingezet voor het plaatsen en ophalen van gastanks. Daarvoor moeten we vaak op moeilijk toegankelijke plaatsen komen en met deze 4x4 gaat dat probleemloos. Voor het comfort van de chauffeur en de begeleider zijn er overigens stoelen met luchtvering gemonteerd. Zo’n 10% van zijn tijd wordt de D 4x4 ook gebruikt voor het plaatsen van zware haarden met de kraan. Ook onze D26 Wide P6x2 Low 380 is een vrij uniek voertuig. De vrachtwagen heeft een verlaagd chassis en kleine banden om de laadvloer zo laag mogelijk te houden. De opbouw is ingericht voor de distributie van gasflessen en beschikt over een flessenlift. Door de meedraaiende achteras en de korte cabine beschikken we over een zeer manoeuvreerbaar voertuig met een toch aanzienlijk laadvolume. Onze nieuwste aanwinst is een D19 Wide P4x2 met gastank. Deze vervangt eveneens een oudere truck en zorgt nu voor de distributie van vloeibare propaan in de regio Aarschot/Tienen. Het was voor ons belangrijk dat hij voldoet aan de meest moderne milieueisen. Hij is daarenboven nog uitgerust met een nieuw camerasysteem met 360° zicht en bovenaanzicht om de chauffeur maximale veiligheid te bieden bij het manoeuvreren. Een belangrijk element is dat we de jongste 19 en 26 ton vrachtwagens hebben aangekocht met een compleet onderhoudscontract. Renault Trucks is daarbij het enige merk dat onderhoudscontracten aanbiedt voor tien jaar. Dat is een teken van vertrouwen en omdat wij onze vrachtwagens doorgaans tien jaar in dienst houden komt dat uitstekend uit.”

Wordt er door Multigas, van huis uit toch specialisten in gas, dan niet gedacht aan vrachtwagens op aardgas (CNG of LNG)? “We denken daar inderdaad aan, maar op dit moment zijn ze voor ons nog te duur. Elektrische trucks hebben dan weer een te kleine actieradius. Maar voor de volgende voertuigen zal aardgas toch wel telkens overwogen worden, als het LNG-distributienet dan al voldoende is uitgebreid.”