Nieuws


 

20.08.2019

RENAULT TRUCKS LEVERT EEN EERSTE D WIDE Z.E. AAN DE STAD LYON IN FRANKRIJK

Bruno Blin, president van Renault Trucks, overhandigde aan Thierry Philip, vice-president van de Métropole de Lyon, verantwoordelijk voor het milieu, de gezondheid en het welzijn in de stad, de sleutels van een 100% elektrische truck met afvalcontainer. Deze D Wide Z.E., de eerste van de tweede generatie elektrische vrachtwagens van Renault Trucks, wordt geproduceerd in de Renault Trucks fabriek in Blainville-Sur-Orne in Normandië. Het voertuig wordt ingezet door de stad Lyon vanaf de zomer van 2019.

Voor Renault Trucks is elektromobiliteit het antwoord op het probleem van luchtkwaliteit en geluidsoverlast in de stad en één van de reacties op de wereldwijde CO2-uitstoot. Bruno Blin, president van Renault Trucks, benadrukt: "Elektrische mobiliteit is de kern van de energiestrategie die we hebben opgesteld om te voldoen aan Europese regelgeving, die tot doel heeft de CO2-uitstoot van voertuigen van meer dan 16 ton aanzienlijk te verminderen.».

Afvalinzameling is een toepassing waarvoor elektrische technologie bijzonder geschikt is. De cycli van het gebruik van afvalcontainers hebben talloze stops en start (300 tot 800 per tour), wat resulteert in een hoog brandstofverbruik en aanzienlijke uitstoot van stofdeeltjes, gerelateerd aan de snelle slijtage van het remsysteem. Elektrische voertuigen die hoofdzakelijk de motor gebruiken voor hun vertraging, remwerking en bijbehorende emissies worden verminderd. In het geval van een Euro 6-truck zijn de emissies van deeltjes gerelateerd aan slijtage (slijtage van banden en remmen) inderdaad groter dan emissies gerelateerd aan verbranding.

De Renault Trucks D Wide Z.E. van 26 ton is uitgerust met een elektromotor die in de wielbasis is geïnstalleerd en zorgt voor de interface tussen de vrachtwagen en zijn uitrusting. Het voertuig wordt gebouwd door Faun Environnement, die aan deze standaardinterface een hydraulische pomp koppelde om de systemen van de container te voeden. Faun Environnement werkte aan de optimalisatie van de carrosserie en zijn massa om het gewicht van de batterijen te compenseren. De carrosseriebouwer maakte ook afspraken over het hydraulische systeem om het geluid te verminderen en werkte aan de geluidsisolatie van het achterste gedeelte om het geluid te beperken dat wordt veroorzaakt door de val van afval in de bak. Deze verbeteringen resulteerden in drie decibel.

De 100% elektrische afvalinzameltruck van Métropole de Lyon is het eerste pre-productievoertuig in het assortiment elektrische vrachtwagens van Renault Trucks. Het werd ontwikkeld met behulp van Ademe. Elektrische vrachtwagens van Renault Trucks, waarvan de commercialisering eind 2019 van start gaat, worden geproduceerd in de fabriek van de fabrikant in Blainville-sur-Orne (Calvados).