Nieuws


18.03.2019

RENAULT TRUCKS REGISTREERT 10% HOGERE VERKOOP IN 2018

Renault Trucks sluit 2018 af met een totaal volume van 54.868 gefactureerde voertuigen, een stijging met 10% Op de dynamische Europese markt versterkt de Franse constructeur zijn positie en verhoogt hij zijn marktaandeel met 0,2 punten in het segment van de voertuigen van meer dan 16 ton. In Frankrijk bestendigt Renault Trucks zijn leiderspositie met een hoger marktaandeel, dat voortaan 28,1% bedraagt.

In 2018 noteerde Renault Trucks voor het vierde jaar op rij een volumestijging. De constructeur zag zijn facturatie met 7,6% stijgen voor de zware en middelzware gamma’s en met 15% voor de lichtere voertuigen.

Verdeling van de facturatie volgens bestemming

  • Europa (uitgezonderd Frankrijk): 26.830 gefactureerde voertuigen (+ 13,5%)
  • Frankrijk: 23.581 gefactureerde voertuigen (+ 10,1%)
  • Rest van de wereld: 4.457 gefactureerde voertuigen (-8,8%)

 

Sterke volumestijging in Europa

Op een dynamische Europese markt voor voertuigen van meer dan 6 ton, die met 4,2% groeide, registreerde Renault Trucks een toename van de leveringen met 7,6%. Zo zag de Franse constructeur zijn marktaandeel licht stijgen, met 0,1 procentpunt tot 8,5%.

Bij de voertuigen van meer dan 16 ton steeg het Europese marktaandeel van Renault Trucks met 0,2 punten tot 8,9%.

Bij de voertuigen van 6 tot 16 ton moest Renault Trucks 0,3 punten prijsgeven (marktaandeel van 6,2%). De daling van de inschrijvingen met 3,8% is te verklaren door de stopzetting van het model Renault Trucks D Cab 2m. Bij gelijk gamma bleef het marktaandeel ongewijzigd.


Internationale cijfers beïnvloed door sterke stijging in Afrika

Op internationaal niveau gingen de leveringen van Renault Trucks met 8,8% achteruit, met 4.457 gefactureerde vrachtwagens. Die terugval is toe te schrijven aan de importquota die Algerije in 2018 heeft ingevoerd. De constructeur is bijzonder actief in Afrika, waar het verkoopvolume in 2018 met 25% is toegenomen. In Franstalig Afrika heeft Renault Trucks een marktaandeel van 20% bij de hogere gamma’s (+1 punt). In 2018 registreerde de constructeur ook uitstekende prestaties in Turkije (+2,1 punten met een marktaandeel van 5,8%) en in het Midden-Oosten (+1,1 punt met een marktaandeel van 6,4%).

Een recordstijging met 23% voor de tweedehandsvoertuigen van Renault Trucks

In 2018 noteerde Renault Trucks een recordstijging in de verkoop van tweedehandsvoertuigen, met 8.500 gefactureerde voertuigen, goed voor een stijging met 23%. Ook het servicegamma voor tweedehandsvoertuigen liet mooie prestaties optekenen, met name dankzij de constructeursgarantie “Selection”, met een penetratieniveau van 18%, een stijging met 6%. Tweedehandsvoertuigen vormen een strategische activiteit voor Renault Trucks. De constructeur opende in 2017 een atelier op zijn site in Bourg-en-Bresse om tweedehandsvoertuigen om te bouwen: de Used Trucks Factory. In 2018 werden daar vierhonderd vrachtwagens omgebouwd om maximaal in te spelen op de behoeften van klanten (230 vrachtwagens in 2017). Op termijn zouden de voertuigen van de Used Trucks Factory 10% van het volume aan tweedehandse voertuigen van de constructeur moeten uitmaken. Na de T X-Road heeft Renault Trucks in 2018 nog een ander model van zijn Used Trucks Factory gelanceerd: de T P-Road, een trekker die werd omgebouwd tot bakwagen.

Service: stijging van de omzet voor wisselstukken met 5%

De serviceactiviteiten van Renault Trucks registreerden een sterke stijging (+ 5%) in de omzet voor wisselstukken en ook de verkoop van onderhoudscontracten nam een hoge vlucht.

Met 32.000 voertuigen onder contract, steeg het penetratieniveau van de onderhoudscontracten in 2018 met 5 punten tot 23,6% (en zelfs 29% als men ook de contracten van Clovis Location in rekening brengt). Vandaag de dag zijn 60.000 voertuigen gedekt door een onderhoudscontract of garantieverlenging van Renault Trucks. Ook belangrijk om weten is dat Renault Trucks de transporteurs een ideale bescherming biedt om hun voertuig in alle sereniteit te gebruiken: de constructeur biedt voortaan namelijk twee jaar garantie op wisselstukken die door een erkende Renault Trucks-hersteller zijn gemonteerd.

Renault Trucks bereidt zich voor op de toekomst

De daling van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot staat bovenaan het prioriteitenlijstje van Renault Trucks. Zo stelt de constructeur alles in het werk om de CO2-normen van de EU te respecteren.

Eind 2018 heeft Renault Trucks de lancering van modeljaar 2019 van de modellen T, D en D Wide aangekondigd om het brandstofverbruik met maar liefst 7% te verlagen in vergelijking met de vorige versies. Ook zet Renault Trucks zijn onderzoek met het laboratoriumvoertuig Optifuel Lab 3 voort om de efficiëntie van dieselvoertuigen te verhogen. Het doel bestaat erin om het brandstofverbruik van de volledige vrachtwagen tegen 2020 met 13% te verlagen.

En om de luchtkwaliteit onmiddellijk te verbeteren lanceerde Renault Trucks in 2019 zijn elektrische vrachtwagens D en D WIDE Z.E., die van de band rollen in de fabriek van Blainville-sur-Orne. Renault Master Z.E. wordt reeds verdeeld in het netwerk van Renault Trucks.