WAT DE DESKUNDIGEN ZEGGEN


 

12.08.2020

Mijn doel is om in elke stad elektrische vrachtwagens te laten rijden!

R&D - Februari 2020

Ik bedenk de vrachtwagens van morgen


Philippe Le Brusq is ingenieur e-mobiliteitssystemen bij Renault Trucks. Hij werkt al dertien jaar aan elektrische en hybride vrachtwagens voor de stad.

“Februari 2003: het was een koude, droge ochtend in Toulouse en ik was student elektronica. Zoals elke dag, en ondanks het feit dat mijn ramen gesloten waren, werd ik gewekt door het lawaai van de leveringsvrachtwagen onder mijn studentenkamer. Met alle herrie die deze vrachtwagen produceerde, had ik geen wekker nodig… een stille motor was toen nog een zeldzaamheid. Maar wat zou er gebeuren als we een elektrische revolutie hadden? Ik besliste toen dat ik ooit een stille vrachtwagen zou uitvinden ...

Even doorspoelen naar vandaag en ik ben er bijna. De elektrische vrachtwagen voor de stad is zowel ecologisch als economisch en sociaal een logische evolutie.

 

Maar de CO2-uitstoot van vrachtwagens beperken is een ware uitdaging.


De laatste dertien jaar werk ik als ingenieur elektrische mobiliteitssystemen in het studiebureau van AB Volvo Group en gedurende heel deze periode heb ik geprobeerd mijn kennis van elektronica ten dienste te stellen van de ontwikkeling van duurzamere oplossingen. Een minder vervuilend transportmiddel dat minder energie verbruikt en compatibel is met hernieuwbare energie is voor mij een persoonlijke prioriteit en doelstelling! Aangezien er steeds meer mensen in steden wonen, is het lokaal gezien essentieel om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijn stof snel te verminderen. Ook is het voor ons absoluut noodzakelijk om onze CO2-uitstoot wereldwijd te verlagen. Maar ook het beperken van geluidshinder en het comfortabeler maken van industriële voertuigen zijn belangrijke doelstellingen voor de gemeenschappen.

Een van de dingen waar ik het meest trots op ben in mijn werk, is dat elektrische vrachtwagens na een decennium van inspanningen, een investering van miljoenen euro’s en heel wat afgevoerde prototypes, nu massaal in productie zijn bij Renault Trucks. Dit voorjaar is onze fabriek in Blainville (link naar een ander blogartikel: “Mijn fabriek is elektrisch geworden”) in de buurt van Caen begonnen met de serieproductie van deze vrachtwagens van 16 tot 26 ton en met een dagelijks rijbereik van 200 tot 400 kilometer. Ze zijn perfect ontworpen voor gebruik in en rond de stad, met name voor afvalophaling of koeltransport. Met een lengte tot 12 meter hebben ze veel meer uitstraling dan de bestelwagens van 3,5 ton die je doorgaans in de stad ziet. Ze zetten een enorme sprong voorwaarts op technologisch vlak en optimaliseren de energie die nodig is om een ton aan goederen in de stad te vervoeren. Het ultieme streefdoel is een beter energie-evenwicht.

Elektrische vrachtwagens die 25 procent van de remenergie recupereren om hun batterijen op te laden


Talrijke innovaties hebben bijgedragen tot de productie van deze nieuwe elektrische vrachtwagens. De belangrijkste is daarvan is ongetwijfeld de technologie van de lithium-ionbatterijen, die nu een nooit eerder geziene maturiteit heeft bereikt. Zo kunnen deze systemen zich voortaan aanpassen aan extreme temperaturen van minder dan -15 °C en meer dan 40 °C door gebruik te maken van een innovatief systeem dat de batterijen van het voertuig ‘wakker’ maakt. Ook de remsystemen hebben een enorme vooruitgang geboekt: 25 procent van de remenergie wordt nu gerecupereerd! Dat alles maakt de elektrische vrachtwagens van vandaag tot een waar concentraat van de nieuwste technologieën.

Toch tonen ze zich bijzonder gebruiksvriendelijk. Twee pedalen in plaats van drie, minder knoppen en schakelaars dan een dieselvoertuig, ergonomisch, stil, trillingsvrij ... alle bestuurders die deze voertuigen hebben getest, waren overtuigd. Ik twijfel er niet aan dat de stadsvrachtwagen van de toekomst elektrisch zal zijn!

Anno 2020 is mijn studentendroom bijna realiteit geworden ... Koolstofvrij vervoer ontwikkelt zich in onze steden en dat kan alleen maar goed zijn voor de planeet.

 

Profiel

Philippe Le Brusq (37 jaar) is ingenieur e-mobiliteitssystemen. Hij werkt al dertien jaar voor Renault Trucks in het Studiebureau van Volvo Group. In al die tijd droeg hij bij tot het ontwerp van meer dan twintig prototypes van elektrische en hybride vrachtwagens en tot de indiening van tien patenten. Hij woont in Lyon en is ervan overtuigd dat elektronica een belangrijke bijdrage kan leveren aan duurzamere en milieuvriendelijkere oplossingen voor het stadsvervoer van morgen. Hij heeft er dan ook zijn professionele en persoonlijke ambitie van gemaakt.