WAT DE DESKUNDIGEN ZEGGEN


 

10.08.2020

Ontwerp: de revolutie van de elektrische vrachtwagen

Design en eco-mobiliteit – april 2020

Paul Daintree is Directeur Design bij Renault Trucks. Met zijn twintigkoppige team bedenkt en voorspelt hij hoe de elektrische vrachtwagens van morgen er zullen uitzien. De HDD Express oogt niet alleen revolutionair maar vormt ook qua architectuur een duidelijke breuk met het verleden dankzij een design dat connectiviteit, bereik en ecoreferenties centraal plaatst.

“Ik ben in september 2006 in Lyon Saint-Priest aan de slag gegaan bij Renault Trucks France als hoofdarchitect interieur. Sindsdien, maar ook daarvoor al, toen ik bij Volvo Trucks North America en Nissan Motors werkte, ben ik er altijd van overtuigd geweest dat het design van vrachtwagens niets met het ontwerpen van auto’s te maken heeft. Een vrachtwagen is een werkinstrument, geen lifestylekeuze. En dat is het perspectief van waaruit je moet vertrekken.

Ik ontwerp de elektrische vrachtwagens van 2030

 

Ik ben ervan overtuigd dat de structuur van de elektrische vrachtwagen van vandaag volledig verouderd is, omdat deze veel te nauw aansluit bij die van de conventioneel aangedreven vrachtwagens uit het verleden. Hij slaagt er niet in om alle mogelijkheden van de elektrische mobiliteitstechnologieën en de compacte afmetingen van de nieuwste batterijen te benutten. Daarom zijn mijn team en ik vanaf een wit blad vertrokken toen we besloten om zonder enige beperking na te denken over de elektrische vrachtwagen van 2030. De HDD Express is dan ook een volledig nieuw architectuurconcept voor elektrische mobiliteit in de stad. Hij heeft absoluut niets gemeen met een traditionele vrachtwagen!

NWe hebben gestreefd naar een antwoord dat breekt met wat we nu weten en hebben, maar dat zich kan aanpassen aan de toekomstige behoeften van de steden op het gebied van de distributie en levering van goederen. Ons antwoord geeft niet alleen voorrang aan connectiviteit, rijbereik en eco-referenties, maar ook aan de veiligheid en het comfort van de chauffeurs-bezorgers, en aan het gebruiksgemak van lokale bewoners.

Nachtelijke leveringen zonder vervuiling, geruisloos en veilig


In plaats van de aandrijfbatterijen vooraan in het voertuig te plaatsen, zoals dat bij de huidige chassis het geval is, hebben we ons afgevraagd of het mogelijk zou zijn om het elektrische aandrijfgeheel over de hele lengte van dit nieuwe voertuig te verdelen. Zo beschikt de HDD Express over een bijzonder compacte sleep- en stuurmodule, die de bestuurder in staat stelt om een Segway®-achtig systeem te gebruiken. Er is geen enkele fysieke verbinding met de trailer(s), die ook geen bestuurder hebben. De vloer van elke aanhangwagen bevat voldoende krachtige accu’s om goederen – 100 procent autonoom – te vervoeren in geautomatiseerde magazijnen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit principe van een peloton van aanhangwagens zonder bestuurder - die niet fysiek verbonden zijn met het tractievoertuig - zich het komende decennium verder zal ontwikkelen. Het biedt een doeltreffend antwoord op de sterke vraag van stadscentra naar stille, schone en veilige voertuigen voor nachtelijke leveringen met de hoogst mogelijke automatiseringsgraad.

Het is de bedoeling dat de HDD Express op termijn vrachtwagens met ladingen tussen 3,5 en 10 ton zal vervangen, naargelang het aantal aanhangwagens dat is verbonden met de trekkermodule. Maar het concept zou op termijn kunnen worden aangepast om nog zwaardere ladingen te vervoeren. Maar wat het eindresultaat ook is, we hebben het conceptvoertuig in 2019 in avant-première voorgesteld aan meer dan 400 Renault Trucks-klanten, en zij waren stuk voor stuk enthousiast.

Ik kan u verzekeren dat we nog lang niet alle mogelijkheden van elektrische mobiliteit in de stad hebben onderzocht!”

 

Bio

Paul Daintree heeft een diploma van de Universiteit van Leeds. Met een BA productontwikkeling op zak begon Paul in 1996 zijn carrière in de autosector om hem nooit meer te verlaten. Voor hij in 2006 in de Design Hall van Renault Trucks aan de slag ging, werkte hij bij Nissan Motors en Volvo Trucks. Hij is de ontwerper van de T-, C- en K-gamma's die in 2013 werden onthuld. Hij werd in maart 2019 benoemd tot Directeur Design bij Renault Trucks.