Zij stapten reeds over op CNG


 

09.08.2020

Transports houtch: onze vrachtwagens rijden op aardgas

Commentaar - april 2020

Alain Houtch is net als zijn broer Hugues CEO van Transports Houtch, opgericht in 1965. Vandaag rijden 21 van de 200 vrachtwagens van dit familiebedrijf op ‘groene’ energie. Het gaat meer bepaald om Renault Trucks D Wide-modellen op gecomprimeerd aardgas en op biogas. Dit is het verhaal volgens Alain.

“Ik herinner me de bruisende zomer van 2015 nog goed. Vanuit onze basis in Fresnoy le Grand in Aisne werkten we met onze onderneming al enkele jaren aan onze eigen energietransitie. We hadden het CO2-handvest van de transportsector reeds ondertekend. Samen met mijn broer Hugues, die samen met mij ons familiebedrijf met 400 werknemers leidt, heb ik besloten een ecologisch verantwoorde aanpak te volgen voor een schone en duurzame mobiliteit. Groene vrachtwagens bieden namelijk heel wat voordelen!

Puur praktisch gezien, waren we op zoek naar een alternatief voor diesel voor onze vloot van 200 voertuigen, waarvan 50 voertuigen met een laadvermogen tussen 3,5 en 19 ton. Uiteindelijk hebben we gekozen voor aardgas! We hebben dan ook beslist om te investeren in nieuwe voertuigen die deze milieuvriendelijke alternatieve energie gebruikten en om ons eigen snelle tankstation te bouwen dat 24/24 en 7/7 toegankelijk was om extra ruchtbaarheid te geven aan onze beslissing. Het tankstation is elke dag geopend om andere vervoersmaatschappijen in de regio te bedienen, evenals privéautomobilisten.

Aardgas: tot 800 km rijbereik voor vrachtwagens


De vraag was dus: welke groene vrachtwagens kiezen we? Toen vader het bedrijf in 1965 oprichtte, had hij een voertuig en drie klanten. Hij is altijd trouw geweest aan Renault en zelfs vandaag dragen de meeste van onze vrachtwagens het diamanten logo op hun bovengrille. Het was voor ons dan ook vanzelfsprekend om Renault Trucks te benaderen voor voertuigen op gecomprimeerd aardgas (CNG).

De 21 Renault Trucks D Wide-voertuigen met 320 pk en dubbel rijbereik die we kochten, werden speciaal ontwikkeld op maat van onze onderneming en onze behoeften, namelijk leveringsrondes tussen 400 en 600 kilometer. In hun standaardlay-out vervoeren deze vrachtwagens twee rekken van elk vier gasflessen. Voor ons heeft Renault Trucks er nog twee extra aan toegevoegd om het maximale rijbereik te verhogen van 400 naar 800 kilometer. We hebben deze oplossing drie weken getest met een prototypevoertuig, en tankten het vol bij ons eigen, interne tankstation. De test is geslaagd en sindsdien hebben we geen enkel probleem gehad. Renault Trucks staat in voor het onderhoud en we zijn volledig tevreden over hun werk, maar uiteindelijk zorgen we zelf voor het onderhoud in onze eigen werkplaats ter plaatse om volledig onafhankelijk te zijn.

70 procent lagere CO2-uitstoot


Een ander voordeel van CNG is dat er, in tegenstelling tot vloeibaar gas (LPG), geen persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) nodig zijn bij het tanken. Het is even eenvoudig als diesel tanken en neemt niet meer dan vijftien minuten in beslag ... wat onze bestuurders echt waarderen! Op mechanisch vlak – en zonder rekening te houden met de aantrekkingskracht van nieuwe vrachtwagens – zijn onze chauffeurs bijzonder gehecht aan het lage geluidsniveau en de grotere soepelheid van de versnellingsbak van de Renault Trucks D Wide. Ook het positieve imago van aardgas mag zeker niet over het hoofd worden gezien: onze werknemers zijn zeer trots om ‘schoon te rijden’ en worden regelmatig gefeliciteerd met hun ‘groene’ vrachtwagens en klanten.

Maar het belangrijkste is dat elk deel van de onderneming mee profiteert van deze oplossing, zowel qua imago als qua MVO-evaluatie. De milieuwinst is enorm, want CNG-vrachtwagens stoten 15 procent minder CO2 uit dan vergelijkbare dieselversies, en tot 70 procent minder wanneer ze biogas gebruiken dat afkomstig is van het methaniseren van landbouwafval. Onze vrachtwagens rijden trouwens op dat laatste. Hun emissies bevatten bovendien bijna nagenoeg geen fijn stof, waardoor ze in aanmerking komen voor een Crit’Air-vignet op de voorruit, dat ze zelfs bij pollutiepieken onbeperkte toegang geeft tot het stadscentrum van Parijs of Rijsel. En dat alles geurloos en rookvrij!

Wat de exploitatiekosten betreft, is deze vorm van energie op lange termijn beslist gunstig, met name dankzij de lage biogasprijs, de stimulansen van de overheid en de steun van lokale overheden. Uiteindelijk ben ik erg tevreden met de keuzes die we hebben gemaakt in afwachting van elektrische vrachtwagens met een groter rijbereik, zodat we ook de elektrische mobiliteitsoplossing kunnen testen. Maar wat er ook gebeurt, Houtch Transport kiest altijd de meest ecologische weg en daar zijn we heel trots op.

 

 

Bio

Alain Houtch (56) is CEO van Transport Houtch, een onderneming die in 1965 werd opgericht door zijn vader, en die vandaag een jaarlijkse omzet van 59 miljoen euro genereert en 400 mensen tewerkstelt in zes activiteitensectoren. Vanuit de basis in Fresnoy-le-Grand in Hauts-de-France biedt ze diensten aan op het gebied van transport, logistiek, distributie, verpakking en energievoorziening.