Zij stapten reeds over op elektrisch rijden


 

11.08.2020

Elke nacht ontvangen vijftien luxewinkels in parijs hun leveringen van een elektrische vrachtwagen

Commentaar – april 2020

Sandrine Sommer is sinds 2007 Chief Sustainability Officer bij Guerlain. Het bekende merk van parfum, verzorgingsproducten en make-up maakt sinds mei 2014 gebruik van zuiver elektrische Renault Trucks D-voertuigen. We kunnen terugblikken op zes jaar van intensieve leveringen.

“In mei 2014 heeft Guerlain beslist om de logistieke oplossing voor de stad opnieuw uit te vinden om onze vijftien winkels in het centrum van Parijs te bevoorraden, waaronder ook de winkel op de Champs-Elysées 68. We hebben ervoor gekozen om over te schakelen op elektriciteit! Het is belangrijk om aan te geven dat onze onderneming zich sinds 2007 volledig heeft geëngageerd voor een strategie van duurzame ontwikkeling op basis van vier grote prioriteiten: ecologisch ontwerp, biodiversiteit, klimaatbescherming en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Guerlain: solidaire schoonheid, gedragen door duurzame mobiliteit


Als Chief Sustainability Officer en lid van het directiecomité van Guerlain, ben ik erg trots op het feit dat onze 4.000 medewerkers, waarvan 2.500 op onze internationale markten, zich allemaal inzetten voor een duurzamere wereld. Al sinds de start van het bedrijf in 1828 is de natuur onze inspiratiebron en daarom hebben we natuurbehoud ruim dertien jaar geleden centraal gesteld in alles wat we doen. Onze bedrijfsbrede doelstelling is om tegen 2028 koolstofneutraal te zijn. Dat doen we door het gewicht van de verpakking van onze producten te verminderen – zo hebben we het gewicht van onze pot Imperial Orchid-crème met 60 procent verminderd – en door de koolstofimpact van onze transporten te verminderen.

Om dat doel te bereiken, hebben we in 2014 contact opgenomen met onze logistieke dienstverlener Speed ​​Distribution om een schone en efficiënte leveringsoplossing te vinden voor onze vijftien Parijse winkels. Speed Distribution stelde voor om het toenmalige prototype van een elektrische vrachtwagen van 16 ton te testen: de Renault Trucks D. Zes jaar later gebruiken we nog steeds dezelfde vrachtwagen – we vernieuwen ons huurcontract jaarlijks – en noemen we hem de ‘hommel’ naar het logo van ons bedrijf en onze dagelijkse inzet voor de bescherming van bijen.

200 kilometer rijbereik en geen uitstoot


Door voor een elektrische stadsvrachtwagen te kiezen, hebben we niet alleen onze jaarlijkse koolstofuitstoot met 30 ton kunnen verlagen, maar ook onze efficiëntie kunnen verhogen. Het feit dat de vrachtwagen volledig stil is, maakt dat we nu ’s nachts aan onze winkels kunnen leveren. Zo zijn de vijftien winkels er zeker van dat ze de volgende ochtend goed bevoorraad zijn. Onze commerciële adviseurs leggen het systeem ook met trots uit aan hun klanten. Sommigen hebben het zelfs al gebruikt als een troef om onze betrokkenheid uit te leggen aan klanten die steeds milieubewuster worden.

De vrachtwagen rijdt elke nacht meer dan 200 km tussen ons productiecentrum in Chartres, het magazijn van Speed Distribution in Ivry-sur-Seine en onze vijftien winkels in het centrum van Parijs. Aanvankelijk maakten we ons zorgen over het rijbereik van de vrachtwagen, maar dat bleek perfect aangepast aan onze behoeften. Als gevolg daarvan zijn we erin geslaagd een echte positieve spiraal te creëren, want de volledige rit wordt geheel emissievrij afgelegd, in plaats van alleen de laatste kilometer.

Natuurlijk kan een elektrische vrachtwagen, hoe efficiënt hij ook is, op zich nooit al onze CO2-emissies reduceren, aangezien het grootste deel daarvan wordt veroorzaakt door het luchttransport van onze producten. Toch helpt hij ons niet alleen de CO2-uitstoot te verlagen maar ook de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) en roetdeeltjes, en de geluidsproductie. Dat is een waar succes in de Parijse regio, niet in het minst wat het imago betreft. De ‘Bumblebee’ werd in november 2016 zelfs gebruikt als mobiele kapperszaak voor onze winkels, ter ondersteuning van de inzameling van liefdadigheidsfondsen voor Movember.

Ik ben ervan overtuigd dat duurzame mobiliteit in de stad een mooie toekomst heeft bij Guerlain, en we overwegen al gelijkaardige projecten in België, Italië en Spanje.

Bio

Chemicus en verpakkingsingenieur Sandrine Sommer is sinds 2007 Chief Sustainability Officer van Guerlain. Sinds haar benoeming tot deze strategisch belangrijke functie is ze lid van het directiecomité van het parfumeriebedrijf. Haar missie: de ecologische en maatschappelijke impact van het beroemde Huis verminderen. Haar doel: tegen 2028 koolstofneutraal zijn.