Zij stapten reeds over op elektrisch rijden


 

20.11.2020

SINDS 2013 GEVEN ONZE ELEKTRISCHE VRACHTWAGENS ONS EEN CONCURRENTIEVOORDEEL

Thomas Stalder is de VP Customer Supply Chain bij Carlsberg Group's dochteronderneming Feldschlösschen, de grootste brouwerij en drankenleverancier in Zwitserland. In zijn interview onderstreept hij de strategische bijdrage van elektrische vrachtwagens aan een koolstofneutrale logistiek.

Kunt u uw bedrijf en zijn markt voorstellen?
Feldschlösschen werd in 1876 opgericht door Theophil Roniger en Mathias Wüthrich en is al meer dan 120 jaar marktleider in Zwitserland. Het bedrijf heeft 1.200 medewerkers in dienst op 21 verschillende locaties in Zwitserland. We brouwen bier in twee productiecentra: Rheinfelden en Sion. In Rhäzüns produceren we frisdrank en mineraalwater in flessen. De biermarkt in Zwitserland is stabiel, maar het aantal brouwerijen groeit voortdurend. We hebben wereldwijd het grootste aantal brouwerijen per hoofd van de bevolking. De markt is dus zeer concurrentieel.

Uw bedrijf zet zich in voor de bescherming van het milieu. Wat zijn de belangrijkste prestaties op dat gebied?
Met ons 'Together Towards ZERO' programma hebben we ambitieuze doelen gesteld op vier belangrijke gebieden: carbon footprint, waterverspilling, verantwoord drinken en industriële ongevallen. Op het gebied van de CO2-voetafdruk hebben we het afgelopen jaar ons aandeel van zelfopgewekte hernieuwbare energie verhoogd van 50% naar 66%. Dit is mogelijk gemaakt door het gebruik van biogas uit onze eigen activiteiten en het gebruik van alcohol uit de productie van alcoholvrij bier, dat we gebruiken voor het opwekken van warmte.

Wat maakt u bijzonder trots op uw professionele en persoonlijke betrokkenheid bij de bescherming van het milieu?
Bier is een natuurproduct. We halen onze grondstoffen rechtstreeks uit natuurlijke bronnen en hebben dus altijd een nauwe band gehad met het milieu. Milieubescherming is voor ons al tientallen jaren een belangrijk thema. We hebben duidelijke doelen gesteld, hebben het klimaatakkoord van Parijs ondertekend en zijn van plan om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn. We hebben talrijke maatregelen geïdentificeerd die ons zullen helpen om onze impact tot nul te reduceren door onze eigen inspanningen.

Ik ben er trots op dat we met de aanschaf van elektrische vrachtwagens een verdere belangrijke stap hebben gezet op weg naar een CO2-neutrale logistiek. We bereiden ons al enkele jaren voor op deze stap. Al in 2008 introduceerden we de eerste E-voertuigvloot voor leveringen aan klanten. We hebben consequent gebruik gemaakt van het spoor als onderdeel van ons logistieke netwerk. Maar ik ben ook trots op het aandeel van duurzame energieopwekking uit ons eigen bedrijf, dat inmiddels 66% heeft bereikt, mede door het gebruik van alcohol uit alcoholvrij bier.

Ik zet me ook persoonlijk in om mijn CO2-voetafdruk zo veel mogelijk te verkleinen. Ik leef op een energiezuinige manier zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen, produceer elektriciteit in mijn eigen huis als self-provider, en we gebruiken een elektrische auto voor korte ritten die op onze zelfopgewekte elektriciteit rijdt.

Welke rol spelen de elektrische vrachtauto's in het koolstofvrije leveringsbeleid van de Carlsberg Group en Feldschlösschen?
De elektrische vrachtauto's leveren een belangrijke bijdrage aan ons streven naar een CO2-neutrale logistiek, een belangrijk onderdeel van ons plan. We gebruiken het spoor voor de langste bevoorradingsritten, en de elektrische vrachtwagens voor de kortere. We hebben dit beleid enkele jaren geleden overgenomen en hebben er consequent naartoe gewerkt. We hebben een visie op CO2-neutrale logistiek en zijn al heel vroeg begonnen met de introductie van elektrische vrachtwagens. Al in 2013 hebben we de eerste 18-tons vrachtwagens in Zwitserland geïntroduceerd. We hebben veel tests uitgevoerd en het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie (ETH) in Zürich heeft voor ons een studie uitgevoerd en een ecologische en economische analyse gemaakt. Wij hebben veel ervaring achter de rug en willen deze gebruiken om verdere vooruitgang te boeken op het gebied van elektromobiliteit.

Waarom heeft u besloten om 20 D Wide Z.E. voertuigen van Renault Trucks aan te schaffen?
Na het testen van de eerste elektrische trucks van 18 ton in 2013 en het evalueren van onze ervaring, hebben we ruim vijf jaar geleden besloten om over te stappen op elektrische trucks. Toen we met Renault Trucks spraken, beseften we al snel dat met hen de mogelijkheden aanwezig zijn en werden onze plannen om zo snel mogelijk over te stappen begrepen. We werken zeer nauw samen met Renault Trucks en overleggen zeer open en constructief, wat ons ervan overtuigd heeft dat zij de juiste partner zijn. Bovendien heeft de door Renault Trucks Financial Services voorgestelde financieringsoplossing ons geholpen om onze beslissing te nemen en het contract voor 20 D Wide Z.E. trucks te ondertekenen.

Helpen de elektrische trucks u een concurrentievoordeel te behalen?
Aangezien milieuvraagstukken belangrijker zijn geworden voor de consument, is het zeker een voordeel om deze technologie te gebruiken. Op deze manier kunnen we de klanten laten zien dat onze doelstellingen niet alleen op papier abstract zijn, maar ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. Maar onze ambities gaan eerder terug dan dit. Onze ambitie om klimaatneutraal te zijn bestond al lang voor de klimaatdemonstraties. Als bedrijf zijn we ervan overtuigd dat we ons bewust moeten zijn van onze verantwoordelijkheden.